SDP PITA: Tko kontrolira hranu u Hrvatskoj?

Iz Ministarstva poljoprivrede su 2. kolovoza 2021. obavijestili kako veliki broj povlačenja prehrambenih proizvoda s tržišta zbog pojave pesticida ili drugih nedozvoljenih tvari dokazuje da funkcionira sustav sigurnosti hrane i zaštite potrošača. To bi bilo odlično da se ne događa u posljednjih tjedan dana.

Što je bilo prije toga javnost ne zna, a pretpostavljamo ni Ministarstvo poljoprivrede. Ne možemo se oteti dojmu da je tek sada nakon nedavne istrage Europola Ministarstvo poljoprivrede shvatilo važnost službenih kontrola i inspekcijskih nadzora, poručuje SDP u priopćenju koje prenosimo u cijelosti:

“Koristimo ovu priliku da podsjetimo ministricu kako je SDP od početka ove godine upozoravao na kaotično stanje u području službenih kontrola hrane i hrane za životinje, ostalih inspekcijskih nadzora kao i na potencijalnu opasnost za potrošače. Upozoravalo se kroz rasprave na pojedine zakonske prijedloge u saborskoj proceduri kao i kroz medije putem priopćenja i tiskovnih konferencija. Također smo na sve zakone iz područja poljoprivrede dali amandmane sa željom i potrebom da se nelogičnosti i pogrešan pristup problemima bar donekle ispravi. Naravno, niti jedna naša sugestija nije od strane vladajućih prihvaćena, o njoj se čak nije niti ozbiljno raspravljalo.

Na sreću svih potrošača za sada se još nije dogodio propust koji bi izazvao nesagledive posljedice, iako smo svjedočili da su informacije o povlačenju pojedinih prehrambenih proizvoda s tržišta zbog njihove nepravilnosti objavljene kada je taj proizvod već potrošen (u ožujku ove godine) ili da se konjetina prodavala kao teletina što su otkrile Europske institucije, a naše o tome skoro nisu znale ništa. Građani, kao potrošači znali su i znaju još manje.

No, vratimo se na početno pitanje iz ovog priopćenja. Sustav službenih kontrola o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja i inspekcijskih nadzora iz područja poljoprivrede uspostavljao se više od 10 godina prije ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju. Važan alat u kreiranju i provođenju politika predstavljale su inspekcije u sastavu Ministarstva poljoprivrede (veterinarska, fitosanitarna, poljoprivredna, šumarska, lovna, ribarska), sanitarna inspekcija u sastavu Ministarstva zdravstva i carinska uprava pri Ministarstvu financija. Osnovana je i Hrvatska agencija za hranu sa sjedištem u Osijeku. Rad sustava provjeravale su i nadležne službe Europske komisije tijekom njegove uspostave. I što se onda dogodilo?

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (NN br. 116/18) od 1. travnja 2019. počeo je s radom Državni inspektorat kao središnje tijelo državne uprave koje treba objediniti gotovo sve inspekcije. No u sastavu Ministarstva poljoprivrede ostala je ribarska inspekcija. U okviru Uprave ribarstva Služba za nadzor i kontrolu u ribarstvu, između ostalog organizira i izvršava poslove ribarske inspekcije iz djelokruga morskog i slatkovodnog ribarstva. Postavlja se pitanje kako je moguće da je ribarska inspekcija ostala u sastavu Ministarstva poljoprivrede, a sve druge inspekcije nisu? Odgovore zna ministrica, nadležni ravnatelj i glavni državni inspektor, ali javnost ne.

Uz promjene u sustavu inspekcijskih nadzora s 31. prosincem 2018. prestaje s radom i Hrvatska agencija za hranu te nastavlja djelovati u sklopu nove institucije Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu kao Centar za sigurnost hrane. Kao što smo prethodno naveli, grupa Zakona koja se odnosila na službene kontrole, ali i inspekcije u području poljoprivrede (Zakon o veterinarstvu, Zakon o službenim kontrolama, Zakon o poljoprivredi), bila je u saborskoj proceduri od siječnju do svibnja ove godine, a u primjeni su tek od nedavno. Pitamo se zašto Ministarstvo poljoprivrede nije paralelno pripremilo i sve potrebne izmjene zakona koje je trebalo uskladiti s početkom rada Državnog inspektorata te kome je bilo u interesu da se uspostavljeni sustav vezan uz sigurnost i zaštitu potrošača ponovno gradi iz početka?

Sve navedeno ukazuje na nejasno određenu nadležnost Ministarstva poljoprivrede i Državnog inspektorata, pogodovanje pojedinim inspekcijama i nametanje neutemeljenih odluka koje između ostalog predstavljaju visok rizik. No, to nije sve. Čini se da pojedini Zakoni, ali i podzakonski akti, još uvijek nisu usklađeni s organizacijom Državnog inspektorata i postavlja se pitanje hoće li i kada biti.

Na kraju još jednom apeliramo da se inspekcije iz područja poljoprivrede vrate u sastav nadležnog Ministarstva prije svega zbog zaštite i sigurnosti potrošača. Takav stav javno su iznijele razne stručne službe i institucije ali ih, kao i nas, Ministarstvo poljoprivrede nije htjelo saslušati. Inzistiramo da se inspekcijski nadzori pojačaju i provede ne samo na osnovi godišnjih planova već i po prijavi potrošača. Osim toga, javnost bi trebalo informirati o broju provedbenih nadzora, pokrenutim postupcima i naplaćenim novčanim kaznama na osnovi prekršajnih odredbi. Koliko znamo, do sada nije bilo akcija na nacionalnoj razini koje bi se odnosile na prijevare s hranom, a kamoli izdavanjem naloga za uhićenje po ovom pitanju kao što je to bio slučaj kod Europola. Sve ovo ima negativne posljedice i na naše poljoprivredne proizvođače koji su izloženi nelojalnoj konkurenciji protiv koje nadležno ministarstvo ne poduzima gotovo nikakve mjere.”

Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!