PROBLEMI U ZAGREBU: Stalna potraga za vozačima u ZET-u, a i vozni park je star
Zagrebački električni tramvaj, osim sa zastarjelim voznim parkom, sve više problema ima i zbog nedostatka vozača.
Dok planiraju proširenje tramvajske mreže, koje zahtijeva dodatne ljudske resurse, iz ZET-a svakodnevno odlaze vozači nezadovoljni uvjetima rada. Zbog toga su za upravljačem često mladi i neiskusni vozači.
Vozači su iscrpljeni
Mario Perković tramvaj vozi 16 godina. Nagledao se svega, ali, kaže, nikad nije bilo teže. Zastoji, sve više vozila na cesti, a i nezadovoljnih putnika.
– Dovode do nekog stanja gdje ne smijemo biti nervozni, ne smijemo reagirati naravno tu su i putnici koji su izrevoltirani zbog kašnjenja, zbog gužve, ali na to mi ne možemo utjecati, nažalost, rekao je vozač tramvaja Mario Perković.
Kronični nedostatak vozača osjeti se kod nas, kao i u drugim europskim zemljama.
U ZET-u je zaposleno više od 1800 vozačica i vozača, no i dalje ih nedostaje 100-tinjak.
– Refleksija toga je da ljudi rade prekovremeno da imaju po 20 i više sati prekovremenog rada iscrpljeni su imaju četiri dana u mjesecu odmora i jednostavno pucaju po šavovima, naglasio je za HRT predsjednik Sindikata vozača i prometnih djelatnika ZET-a Anto Jelić.
Nedostatak vozača
Vozači često otvaraju bolovanje i po tome su u Hrvatskoj u vrhu. Natječaji su otvoreni stalno – no rijetki se javljaju.
Zato je teško pokriti sve linije u gradu. Upućeni kažu da ZET dnevno napusti jedan vozač autobusa i kreće u potragu za boljim životom na Zapadu gdje su primanja viša i za tisuću eura.
Nedostatak vozača u Rijeci riješili su zapošljavanjem stranih radnika.
– Apsolutno se o tome razmišlja, planove nismo radili jer još uvijek smatramo nekoliko koraka koje možemo upotrijebiti da do toga još ne bi došlo, istaknuo je predsjednik Uprave ZET-a Marko Bogdanović.
Domaće radnike privući će, kaže Bogdanović, boljim primanjima i uvjetima. No, u utrci za radnicima zapošljavaju se mladi koji nemaju potrebno vozačko iskustvo.
– I u Europi imamo problem s mladim ljudima imamo problem s educiranim kadrovima koji su voljni raditi i to se odražava i na kadrove u ZET-u. Nisu oni jedina djelatnost koja je deficitarna u smislu broja kvalitetnih i dobrih ljudi koji to mogu obavljati, dodao je Marko Ševrović, Fakultet prometnih znanosti u Zagrebu.
Kako postati vozač tramvaja?
Vozači tramvaja, primjerice, moraju imati navršenu 21 godinu, nema škole za taj poziv, prolaze kratku obuku i iskustvo stječu uz rad.
– Nažalost sve je gore što se tiče vozača i gledajte europska unija priprema smanjiti dob dakle bit će i mlađi međutim mi se s tim moramo nositi što je tu je, kazao je Jelić.
Statistika pokazuje da je javni prijevoz u Zagrebu i dalje najsigurniji – već godinama nije zabilježen nijedan smrtni slučaj.
No pozitivan trend neće se nastaviti i teško će se zadržati, ako se ne zaustavi odlazak kvalificiranih radnika.