POLITIKA: Branko Vukšić – Pačja škola za “kolektivnu svijest” na koju se poziva Tomo Medved

Iako se svemogući vođa i učitelj Andrej Plenković neprestano busa u narcisoidna prsa da On i HDZ stvaraju «modernu, tolerantnu, slobodnu, europsku državu» s, valjda, modernim društvom (jer pretpostavka moderne države je i moderno društvo), u kojem je individualno ispred kolektivnog, a kolektivna ili društvena svijest svodi se na unisono poštivanje zakonodavstva, njegov ministar, poznat po šatorašenju, ne slaže se sa svojim šefom.

Piše: Branko Vukšić

Zapravo, Tomo Medved ne zna da se ne slaže, jer da zna, ne bi u Imotskom, na proslavi 32. obljetnice 3. bojne 4. gardijske brigade (o proslavama te vrste nekom drugom prilikom) kategorički tvrdio da je «ljubav prema domovini snažno utkana u hrvatske branitelje» te da ga «raduje da je i danas u kolektivnoj svijesti našeg naroda itekako prisutna činjenica da su hrvatski branitelji najzaslužniji za slobodu koju imamo»!?

Kolektivna se svijest preferirala, zna to – naravno – “romantičar” Medved, u vrijeme romantizma, dakle, u 19. stoljeću, a objeručke su je prihvatili nacionalisti, rasisti, fašisti, nacisti, staljinisti i ostali lijevi totalitaristi, koji smatraju pojedinca tek brojem, pukim dijelom kolektiva.

Društvena ili kolektivna svijest temeljena je (i) na moralu, a ne samo na ideologiji, kao – pokazuje praksa – u Hrvatskoj (ali i mnogim drugim državama).

Kad već govori o svijesti, Medved bi trebao znati što ona jest. Svijesti ima ako ima znanja o sebi i drugima, ako se ima znanja – recimo – o vlastitoj krivnji. Čovjek sa sviješću ne samo da osjeća, već je i kadar oblikovati misli o sebi i drugima. On zna prosuđivati, vrednovati, posvećivati pažnju drugima. Dakle, pojam svijesti odnosi se, po Durkheimu, na moralne stavove pojedinca, a conscience collective je nešto izvanjsko, što jedinku sili da se ponaša i misli na zadani, nametnuti način.

To pak znači da kolektivna svijet gubi i na snazi i na važnosti u modernim društvima. Uostalom, prije nego što se tako angažirano, kategorički govori o kolektivnoj svijesti, trebalo bi ponešto naučiti o kolektivitetima, o masama, gomilama, koje ne misle, već se povode, kako to tumači i Gustave le Bon. Bilo bi dobro uhvatiti se u koštac i Canettijevom vrlo pitkom, razložnom knjigom «Masa i moć», pa i «Kritičnom masom» Philipa Balla, te još ponekom studijom E. Durkheima.

I to nije sve, dapače, malo je, ali dovoljno da se makne dalje od početka.

Na kraju retoričko pitanje; kako Medved zna što narod misli ili što osjeća?!

On, i njegov šef Plenković, uvjereni su da je njihovo mišljenje ako ne mišljenje svih, a onda barem većine.

Jesu li u to uvjereni?

Da bi lakše manipulirali, i sebe su uvjerili da su jedino oni u pravu.

Ne smijemo smetnuti s uma da se kolektivnom sviješću najlakše prelazi put od autoritarizma do totalitarizma.