OD GRADECA DO ZAGREBA: Prva gradska zastava i počasni lanac za gradonačelnika

Tek kada se upustite u istraživanje svih tih starih zapisa na požutjelom i izblijedjelom papiru, što tako ugodno vonja na starinu, kad usporedite negdašnje poglede na grad s ovim našim, suvremenim, tek tada možete uvidjeti prave i stvarne dimenzije razvitka grada. Tako je i sa Zagrebom.

Piše: Branimir Fagač

Pripremajući ovaj, svojevrsni “hommage”, često sam nailazio na bilješke, rukopise, dokumente i fotografije o nekadašnjem izgledu Zagreba. Prikupljao sam ih marno i ne znajući da će ih biti u tolikoj mjeri. A istovremeno, prikupio sam i pregršt zapisa o tome kako su nastajali i nestajali pojedini dijelovi grada i njegove znamenitosti.

I evo tog izbora koji će ispričati i mnogo toga za što današnji Zagrepčani zacijelo nisu ni čuli…

Kao zapadnonjemački grad na Rajni

Današnji Zagreb brojem svojih stanovnika dvadeset i pet puta nadmašuje onaj Zagreb od prije stotinjak godina. Međutim, i taj se majušni gradić pod Sljemenom, sa 40.000 stanovnika, toliko promijenio samo u desetak godina da su se gosti iz inozemstva osjećali u njemu ‘kao u kojemu zapadnonjemačkom gradu na Rajni’!

Uzme li se u obzir da je 1880. godine katastrofalan potres oštetio u Zagrebu 1758 kuća i da je te kobne godine u tadašnjem Zagrebu još srednjovjekovnog ugođaja obitavalo nešto manje od 30.000 stanovnika, nagli priljev žitelja za jednu trećinu u sljedećih deset godina, dostatno govori sam za sebe.

Već 1900. godine Zagreb bilježi ‘preko 60.000 duša’. Osim toga, u posljednjem se desetljeću udvostručila i površina grada pripajanjem Laščine i Žitnjaka.

Marljive gradske službe utvrđuju da je 1892. godine bilo 384 vjenčanja, 1902. godine – 532 vjenčanja. Zna se da su se brakovi ponajviše sklapali u veljači, kao i to da su zaručnice postajale bračne družice u dobi od 21 do 25 godina, dok su njihovi izabranici bili mahom pet godina stariji i po zanimanju najčešće poljodjelci, obrtnici i trgovci.

Dio nacrta načelničkog počasnog lanca prema ideji Hermana Bolléa
Dio nacrta načelničkog počasnog lanca prema ideji Hermana Bolléa

Prvi turistički vodič Zagreba

Gordi zagrebački gradski zastupnici početkom prosinca 1898. godine odlučuju da gradonačelnik u svečanim zgodama ‘nosi oko vrata počasni lanac, u znak svoga dostojanstva, urešen zakonitim grbom grada Zagreba’, a od 5. svibnja 1902. godine ustanovljena je gradska zastava ‘koja ima biti modre boje, kao i štit gradskog grba, urešena s obje strane gradskim grbom bez štita i krune, uz koji je desno rastući srebrni mjesec, a lijevo šestokraka zlatna zvijezda’.

Od svih navedenih, osobito je bujna bila 1892. godina: četiri drvena mosta preko rijeke Save zamjenjuje suvremeni kolni most, otvoren je Glavni kolodvor, čiju je ulogu dotle nadoknađivao ‘Kolodvor Sava’ ili ‘Južni kolodvor’ (danas Zapadni kolodvor – op. a.), izgrađen je Ilički trg (danas Britanski trg – op. a).

Utemeljena je Zagrebačka pivovara, gradska uprava preuzima održavanje i uređenje gradskih parkova, a maksimirskim jezerom plovi parobrod ‘Grad Zagreb’.

Ujedno je te godine izdan prvi turistički vodić grada Zagreba pod naslovom ‘Zagreb i okolica – kažiput za urođenike i strance’, s fotografijama Lea pl. Vettera koji je izlagao na Međunarodnoj izložbi umjetnina u Zagrebu 1891. godine, a 1898. godine dobio nagradu bečkoga ‘Camera Cluba’.

 

Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!