ISTRAŽIVANJE POKAZALO: Čak 90 posto Hrvata zabrinuto zbog prijevara s hranom

Prema istraživanju, čak 90 posto građana Hrvatske zabrinuto je zbog prijevara u vezi s hranom. Mnogi i dalje smatraju da se prehrambeni artikli proizvedeni za istok razlikuju od onih namijenjenih zapadu Europe.

Čak 82 posto hrvatskih građana smatra da nas multinacionalne kompanije tretiraju kao građane drugog reda. Prema podacima Ministarstva poljoprivrede, u godini koja je iza nas povučena su 53 prehrambena proizvoda. Najčešće je riječ o uvoznoj hrani. Unatoč tomu i dalje kupujemo proizvode koji su najjeftiniji. Domaći proizvođači ističu da teško mogu konkurirati uvoznom lobiju.

Kriza uzrokovana koronavirusom uvjerila nas je kako je jedan od najboljih načina nabave hrane i ostalih proizvoda iz poljoprivredne proizvodnje putem kratkih lanaca opskrbe. Potrošači su, prema anketama, spremni kupovati domaće proizvode, ali oni moraju biti dostupniji na policama trgovina. Stoga je u Zagrebu otvorena Kuća hrvatske hrane Crotaste. Trendovi se, kaže Zdenko Podolar, mijenjaju, domaći su proizvodi sve cjenjeniji.

Potrošači najčešće kupuju u trgovačkim lancima gdje je jak uvozni lobi. Trgovcima je najčešće važna zarada i dostatnost proizvoda. Direktor Lonia trgovine Dragan Munjiza za HRT kaže kako je problem s OPG-ovcima to što oni nisu trgovci, padaju na pregovorima i distribuciji. Rješenje vidi u modelu zadruga i zapošljavanju stručnjaka koji bi pregovarao.

Cijena proizvoda koči domaće proizvođače

Prema istraživanju EK, osnovni kriterij pri izboru hrane za hrvatske potrošače je cijena, zatim njezina sigurnost, a tek je na šestome mjestu podrijetlo. Hrana je u većini zemalja EU-a u 2020. godini pojeftinila, no ne i kod nas. Upravo cijena proizvoda koči domaće proizvođače pri prodaji.

Važan element pri kupnji jest i kvaliteta. Prema podacima Ministarstva poljoprivrede, u prošloj godini bila su 53 opoziva vezano za hranu. Najviše ih se odnosilo na žitarice, pekarske proizvode, meso peradi, ribu, orašaste plodove i sjemenke – mahom iz uvoza. Trenutačna kriza pokazala je da su potrošači spremni kupovati domaće proizvode, ali oni moraju biti dostupniji u prodaji.

Domaći proizvođači apeliraju na potrošače da čitaju deklaracije i daju prednost domaćim proizvodima, a smatraju i kako je potrebno izmijeniti i zakonsku regulativu označavanja proizvoda i jače vidljivosti, točnije isticanja domaćih proizvoda.

 

Komentiraj