ALARMANTNI PODATCI: Evo što je pokazalo veliko istraživanje u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja

Tim znanstvenika s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, zajedno s vodećim izdavačem udžbenika te Sindikatom hrvatskih učitelja i Nezavisnim sindikatom zaposlenih u srednjim školama, pokrenuli su društvenu inicijativu pod nazivom „Puls škole“.

Izvor: Media servis

Kao uvodna faza projekta provedeno je prvo veliko online anketno istraživanje u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja na čak 2 811 učitelja i nastavnika iz osnovnih i srednjih škola.

Ključni naglasci istraživanja:

• 93,5% ispitanika se susrelo s barem jednim neprimjerenim ponašanjem ili postupanjem roditelja svojih učenika u posljednjih 12 mjeseci

• Učitelji i nastavnici su se, u prosjeku, susreli s gotovo 9 različitih oblika neprimjerenih ponašanja ili postupaka roditelja prema učiteljima/nastavnicima ili u odnosu prema školskim obvezama djeteta u posljednjih 12 mjeseci

• 29,7% učitelja i nastavnika susrelo se u posljednjih 12 mjeseci s nasilnim (fizičkim ili verbalnim) ponašanjem roditelja prema njima, a 85 % ispitanika takve situacije smatra najvećim problemom u odnosu s roditeljima

• 40% učitelja i nastavnika se u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljskim pritiscima za povećanje ocjene djetetu, dok se čak 72% učitelja i nastavnika susrelo s roditeljima koji vrše neprimjereno velik pritisak na dijete u pogledu ocjena

• 52,4% učitelja i nastavnika se susrelo s roditeljima koji od njih očekuju da im budu stalno dostupni

• 80,3% učitelja i nastavnika susrelo se s roditeljima koji imaju nerealna očekivanja od djeteta, a 74,2% ispitanih se u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljima koji imaju nerealna očekivanja od učitelja i nastavnika

• 71,9% učitelja i nastavnika se susrelo s roditeljima koji ispunjavaju školske obveze umjesto djece

• 77,1% učitelja susrelo se s roditeljima koji ne pokazuju interes za obrazovanje svoje djece, a 54,8% učitelja i nastavnika se u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljima koji ne dolaze u školu i ne odazivaju se na pozive učitelja/nastavnika
• Čak 68% ispitanika tvrdi da tijekom svog obrazovanja nisu bili educirani o odnosu s roditeljima, a 41,3% nikad nije primilo bilo kakvu edukaciju o odnosima s roditeljima.

Na rezultate se osvrnuo direktor izdavačke kuće uključene u spomenuto istraživanje Dalibor Greganić.

„Mi doista živimo poruku Učitelji na prvom mjestu. Zato smatramo da je naša dužnost pomoći u rješavanju gorućih tema u sustavu obrazovanja i tako dati podršku Vladi Republike Hrvatske i Ministarstvu znanosti i obrazovanja u vraćanju povjerenja u sustav znanosti i obrazovanja. Puls škole osmislili smo u tri faze:  istraživanje stavova učitelja o odnosu s roditeljima u kontekstu nastavnog procesa; izrada stručnih priručnika i metodičkih preporuka za učitelje i roditelje te izgradnja sustava pomoći i podrške učiteljima kroz savjetovanje, radionice i edukacije.“

Na podatke se osvrnuo i voditelj istraživanja Dragan Bagić.

„Škola je složen sustav u kojem postoje brojni društveni odnosi. Neki od tih odnosa su dosta striktno regulirani, čak i formalnim aktima, kao što su primjerice odnosi učitelja i učenika, ali za neke od tih odnosa ne postoje norme ponašanja ili su se one s vremenom izgubile. Ovo istraživanje pokazuje da je odnos roditelja i učitelja/nastavnika upravo takav odnos, koji se promijenio i danas više ne postoje jasne norme i pravila ponašanja u tom odnosu. S obzirom da tradicionalne norme koje su regulirale taj odnos očito više ne vrijede, potrebno je razvijati nove norme ponašanja u tom odnosu“

Inicijativu Puls škole podržali su i Sindikat hrvatskih učitelja i Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama.

„Smatram da je, iz razloga što se u zadnjih nekoliko godina drastično povećao broj konfliktnih situacija u ustanovama za odgoj i obrazovanje, važno podržati ovu inicijativu. Pritisci (najčešće radi ocjena), sve češći fizički napadi, uplitanje u rad učitelja, nepostojanje adekvatne edukacije, nedostatak kvalitetnog dijaloga i efikasne podrške sustava alarmantni su pokazatelji da su promjene nužne. Ova inicijativa jasno je detektirala goruće probleme te će, sukladno rezultatima istraživanja, pružiti konkretnu potporu za rad s učenicima, rezultate prezentirati obrazovnim vlastima, a sve u cilju iznalaženja kvalitetnih rješenja u korist svih dionika u sustavu odgoja i obrazovanja“ – kazala je predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja Sanja Šprem.

„Sve se više susrećemo s roditeljima koji u pratnji odvjetnika traže zaštitu prava svoje djece kada ne ispunjavaju ili krše svoje obveze. Često su to potpuno neprimjereni oblici pritiska na autonomiju i dostojanstvo nastavnika koji rijetko dobivaju potporu ravnatelja/savjetnika agencija što neminovno vodi ka daljnjem urušavanju obrazovnog sustava Republike Hrvatske, a prvenstveno na štetu onih koji će dalje graditi budućnost ove zemlje – učenika“ – kazala je predsjednica NSZSŠH Nada Lovrić.

Istraživački tim s Filozofskog fakulteta u Zagrebu, koji će sudjelovati i u izradi stručnih priručnika i edukacijama učitelja, uz uredništvo Profil Kletta, čine prof. dr. sc. Dragan Bagić, prof. dr. sc. Vesna Vlahović-Štetić i prof. dr. sc. Željka Kamenov.