PROJEKT ISTOK – ZAPAD: Zagreb želi tunel ispod Trga F. Tuđmana – kako će izgledati?
Kako bi se do sredine 2017. godine u potpunosti uredio Trg dr. Franje Tuđmana, Milan Bandić, prvi čovjek metropole spreman je iz rebalansa gradskog proračuna osigurati onoliko novaca koliko autor projekta, arhitekt Nenad Fabijanić i njegova ekipa, na čelu sa zamjenicom Vesnom Kusin, budu tražili, otvorivši pritom, vjerojatno, potpuno nesvjesno “pandorinu kutiju”. Jer, ako odgovorni u metropoli zaista žarko žele tunel ispod Trga dr. Franje Tuđmana, morati će se, zaista, potruditi u pronalaženju neophodnih sredstava, a ruke posegnuti jako duboko u džepove Gradske riznice.
Piše: Branimir Fagač
Dakle, veliki gradski projekt spajanja istoka i zapada predviđa gradnju dvokračnog tunela dužine od po 400 metara, širine 4, 5 metra, a kopali bi se na dubini od oko šest metara, a njihovom gradnjom rasteretio bi se promet u zapadnom dijelu grada. Jedan krak spajao bi Ulicu grada Mainza s Prilazom Gjure Deželića i imao bi dva prometna traka, a drugi, jednotračni, išao bi južnije, do Ulice Vatroslava Jagića.
Ovako bi ukratko izgledao projekt gradnje dvokračnog tunela ispod Trga dr. Franje Tuđmana, a da u Gradu, zaista, misle ozbiljno, pokazuje i javni natječaj “Odabir varijantnog rješenja s izradom ocjene izvodljivosti projekta povezivanja istočne i zapadne strane Trga dr. Franje Tuđmana s izgradnjom podzemne garaže”.
Projektni je zadatak, naime, propisivao da se u sklopu analize moraju izraditi i geodetski podaci za zonu od oko 160 tisuća kvadrata, koliko je zahvaćeno projektom, odabrati optimalno rješenje sa stajališta prometa, napraviti analizu isplativosti ulaganja, kao i razradu rješenja cestovnog prometa, javnog, kao i suživota garaže i pješaka. Natječaj je završen sa 9. svibnjem, a prema riječima odgovornih, uskoro će se znati i autor najboljeg “varijantnog rješenja”.
Podzemni shopping-centar
Jedan od onih koji je radio na projektu tunela je i profesor Ivan Dadić, bivši dekan Fakulteta prometnih znanosti. Odgovorno tvrdi kako je gradnja tunela nužna zbog rasterećenosti područja kojim dnevno prođe i više od 15 tisuća automobila.
“Projekt smo radili prema procjeni broja automobila koji se tim pravcem kreću i ovo je najbolje rješenje. Taj dio grada bi se tako oslobodio prometnih gužvi, jer bi se putovalo ispod zemlje i ne bi bilo dugih kolona na semaforima”, kaže Dadić.
Dodaje kako bi gradnja bila brza i jeftina jer se ništa ne bi trebalo rušiti te kako to ne bi bio megalomanski projekt.
“Osim toga, u sklopu tunela izgradio bi se i veliki shopping-centar, koji bi imao 400 parkirališnih mjesta, naravno pod zemljom. Cijeli je projekt, zapravo, više od samog prometa, i pridonio bi uređenju Trga dr. Franje Tuđmana”, smatra Dadić.
Arhitekt Nenad Fabijanić, voditelj nekolicine trenutno iznimno važnih projekta za grad Zagreb, koji se bavi istim prostorom, ne slaže se s Dadićem čiji je projekt detaljno analizirao. Po njemu je to vrlo loša ideja.
“Za početak, projekt profesora Dadića je prometno neracionalan. Ne bi se riješio prometni kolaps, a uređenje Trga dr. Franje Tuđmana zapravo bilo bi dovedeno u pitanje. Riječ je o poslu u koji se i te kako razumijem i kojim se bavim, te čvrsto stojim pri mišljenju da ovaj projekt ne bi trebalo nikada realizirati, već bi se moralo posegnuti za nekim drugim, boljim rješenjem”, istaknuo je arhitekt Fabijanić.