IZ STRUČNOG KUTA: I ako je nasilnik, župan Tomašević je nesmjenjiv – upozorava Ivan Koprić

Podijelite članak
Foto: Facebook
Foto: Facebook

Nakon što je župan Požeško-slavonske županije Alojz Tomašević bio na policiji zbog obiteljskog nasilja prema supruzi, postavlja se i pitanje njegovog odlaska s mjesta župana, na koje je došao zahvaljujući HDZ-u.

Ivan Koprić, naš ugledni stručnjak za javnu upravu, na Facebooku pak objašnjava da zapravo Tomaševića ne može nitko izbaciti iz fotelje, ako on sam na to ne pristane. Barem ne može biti izbačen lako i jednostavno.

Prenosimo u cijelosti Koprićevu objavu na Facebooku u kojoj objašnjava zašto je tome tako:

“Stabilnost vlasti na svim razinama postala je nova mantra naših vlastodržaca. Jučerašnji slučaj obiteljskog nasilja pokazao je da su župani i načelnici potpuno nesmjenjivi.

Jedina je mogućnost napraviti dovoljan pritisak javnosti koji će ih prisiliti na ostavku. Drugi slučajevi prestanka njihove dužnosti nisu realistični. Prilažem članak Zakona o lokalnim izborima iz kojeg se to lako može zaključiti.

Druga je mogućnost smijeniti ih putem tzv. referenduma za opoziv. U prvom mandatu nakon uvođenja neposrednog izbora (2009.-2013.) mogli su taj postupak pokrenuti građani i vijeće/skupština. No, jednom od izmjena ta je mogućnost vijeću/skupštini uskraćena, jer je 2012. (NN 144/12) ostavljena inicijativa za pokretanje referenduma za opoziv samo, jedino i isključivo građanima.

Potrebno je skupiti potpise najmanje 20% ukupnog broja birača u jedinici lokalne samouprave te da nakon provjere potpisa i deugih pretpostavki takav referendum raspiše vijeće/skupština. Zamislite koliko je to težak uvjet, skupiti potpise 20% birača! Tamo gdje je birača 400.000 to znači skupiti baš od birača u toj županiji 80.000 potpisa, datih valjano i pravilno. Nije zato čudno da su samo dva takva referenduma dosad raspisana, u općinama Pribislavec 2011. i Pučišća 2012. Oba su završila neuspjehom jer im se nije odazvao potreban minimalni broj birača.

Ali, to nije sve. Vijeće/skupština može stati ispred načelnika/župana i svojim ga tijelima obraniti! To jest, ako oni ne donesu odluku o raspisivanju referenduma a svi su uvjeti postignuti (20% birača, uredni potpisi, itd.) Vlada raspušta vijeće/skupštinu i raspisuje izbore za novo predstavničko tijelo u toj jedinici. Načelniku odn. županu – ništa, on nastavlja obavljati svoju dužnost kao da ništa nije bilo.

I sad, kao u onoj reklami s noževima, ni to još nije sve! Referendum za opoziv načelnika/župana ne može se raspisati u 12 mjeseci nakon lokalnih izbora, dakle do kraja svibnja 2018. Ni iz kojeg razloga, nitko, ni 20% građana, ma ni 100% njih!

Nedavni nacrt izmjena Zakona o lokalnoj samoupravi, radi onemogućavanja zločestih građana koji su u osam godina uspjeli pokrenuti ali ne i uspješno dovršiti dva referenduma za opoziv u svih naših 576 jedinica, predviđa da se ni u razdoblju od 12 mjeseci prije narednih lokalnih izbora ne može pokrenuti opoziv načelnika/župana jer je njima (načelnicima, ne građanima) potrebna stabilnost da mogu dovršiti mandat kako su željeli i izboriti se za novi kako su naumili, koristeći sva sredstva koja im stoje na raspolaganju, uključujući sredstva javnih proračuna kojima upravljaju.

Prokleti građani, njihova zloća prema načelnicima i županima je takva da se načelnike i župane mora i izmjenama zakona štititi!

Čak i ako tuku svoje žene (ili muževe) i rade svakakve druge stvari koje možda nisu u skladu sa standardima koje dijeli većina građana. To je jedan od razloga koji sam u zadnje vrijeme isticao kao dokaz da je nacrt izmjena Zakona o lokalnoj samoupravi, kojeg se želi donijeti u hitnoj proceduri, krajnja svinjarija i jedan od zadnjih čavala u lijes lokalne demokracije u Hrvatskoj. Nakon toga ostaje samo još ukidanje lokalnih vijeća kao nepotrebnih te prenošenje svih ovlasti na načelnike i župane. Možda i njihovo imenovanje od strane predsjednika Vlade.
Radi stabilnosti vlasti.

Komentiraj