IZ KUTA STRUČNJAKA: Kroz tunel se vozi i 200 na sat, kamere snimaju, ali sankcija nema – kaže dr. Marušić

Ilustracija
Ilustracija

Stravične prometne nesreće tijekom ljeta izazvale su ogorčenost građana i prometnih stručnjaka koji smatraju da sustav zakazuje, a na politici je da stanje unaprijedi.

Razgovarao: Adrian De Vrgna

S doktorom Željkom Marušićem razgovarali smo o tome kako smanjiti smrtnost, povećati sigurnost, prometnu kulturu i modernizirati vozni park.

Godinama se broj smrtno stradalih smanjivao, no ove godine statistike nam ne idu u prilog. Na europskom smo dnu među članicama Unije, a to znači da cijeli sustav nije dobar, rekao je Media servisu prometni stručnjak Željko Marušić.

Apsurda ne nedostaje: “Apsurdno je da se može kroz tunele prolaziti s 200 km/h i da to kamere bilježe, a da nema sankcija. Aposurdno je da smo na desetke milijuna kuna uložili u više od 500 kamera u Zagrebu, a da svi prolasci kroz crveno ne znače i sankcioniranje.”

A kamere bi trebale biti povezane sa sustavom MUP- dok bi prolazak pod crvenim svjetlom trebao značiti oduzimanje vozačke dozvole i više tisuća kuna kazne pa bi brojni prekršitelji promijenili vozačku kulturu. Onako kako to čine kad odu u Sloveniju ili Austriju. S druge strane neki vozači iz tih ali i drugih zemalja kada dođu k nama, krenu u kršenje zakona što im kod kuće ne pada napamet, ocjena je stručnjaka.

Također, žalosti država koju ne zanima poboljšanje voznog parka. A on nam je u prosjeku star čak 14 godina. Nazadujemo, a nabava novog sigurnog automobila opterećena je abnormalnim nametima – od ogromnog PDV-a (25%) do trošarina i godišnjih poreza. S druge strane ako vozite stari automobil, nema godišnjeg poreza.

“Potpuno je nerazumno. Situacija treba biti obrnuta. Porez na automobile starije od 10 godina!” savjetuje dr. Marušić.

K tomu valjalo bi stimulirati kupovinu automobila sa sustavima poput autonomnog kočenja, upozorenja za napuštanje trake i one koji imaju 5 zvjezdica na EURONCAP testovima sudara. Niz nelogičnosti i opasnosti kriju naše ceste u koje smo uložili milijune i milijarde, a ne ispunjavaju stanadarde EURORAP na način da ” opraštaju ” greške vozačima.

Primjerice, vodička obilaznica koja je bila poprište stravičnih nesreća, kaže Marušić. I opet daje rješenje – “da sva raskrižja izvodimo kao rotore”. Uz to, autoceste nam poskupljuju, ljudi ih zato izbjegavaju, pa se povećava promet i pogoršava sigurnost na ostalim cestama.

Marušić nije optimist da će vladajuće strukture poslušati struku. Oni gledaju kratkoročno na način da povećanje cijena donosi trenutno više novca u proračun. Posebno potresna je bila smrt u zagrebačkoj Klaićevoj ulici, gdje smo imali i stari automobil, nevezanost pojasom, izostanak dječje sjedalice, prolazak kroz crveno, vjerojatno i brzinu iznad dopuštene te crnu prometnu točku na koju građani upozoravaju no mjerodavni ju ne saniraju.

Marušić postavlja pitanja: “Hoće li netko izračunati koliko vrijedi izgubljeni život djeteta, koliko veća smrtnost košta?!”

“I kad se sve skupa zbroji naša sigurnost vozi u rikverc”, zaključio je prometni stručnjak u razgovoru za Media servis.