TOMISLAV DEBELJAK: Znalo se da Brodosplit nije odgovoran za istjecanje mazuta
Nakon nagađanja o tome tko je kriv za istjecanje mazuta u more uz splitsku obalu i akvatorij koji pripada splitskom brodogradilištu, Državni inspektorat otkrio je tko bi mogao biti odgovoran za tu ekološku katastrofu.
Vodopravna inspekcija Državnog inspektorata utvrdila je opasno istjecanje mazuta u prostoru Ministarstva obrane uz objekte vojarne “Admiral Sveto Letica Barba” u Splitu. Po svemu što slijedi očekuju se prekršajne mjere za odgovorne. U “Studiju 4” o tome je govorio Tomislav Debeljak, vlasnik “Brodosplita”, škvera kojeg se u javnosti prozivalo kao odgovornog za ekološki incident.
Nakon svih izvida posve je jasno da “Brodosplit” nije odgovoran za istjecanje mazuta u akvatoriju koji pokriva i Debeljakovo brodogradilište, on je rekao da se to znalo od početka jer odvod dolazi iz luke Lora koja je povezana sa Spaladium Arenom, što se vidi na karti.
– Mi smo u 4. mjesecu vidjeli nekakve tragove, kao da je netko ispustio iz auta, bio je oko jedan kvadrat i o tome smo ih obavijestili. Rekli su da nije ništa, da je sve u redu, a vjerojatno su već tada znali da se dogodio taj incident. Nakon toga je došlo do ispuštanja dva velika bazena, došle su velike kiše i to je krenulo. U 9 ujutro smo obavijestili organe, stavili smo i brane, rekao je.
Da nisu njihove brane bile ondje, objasnio je da bi cijeli Kaštelanski zaljev bio zagađen, a štete bi se mjerile u milijardama. Zaštitne brane su odmah postavili, što je spasilo stvar. Kasnije su nadležne službe postavile još dvije brane, tako da je sada sve pod kontrolom.
– Nitko ne govori da je škver sav u mazutu, to je tko zna kolika tehnička šteta, rekao je. Na pitanje koliko je vremena i sredstava potrebno da se očisti obalni dio škvera, Debeljak kaže da je to teško procijeniti.
– Da bi se došlo na neki nivo koji je u redu, treba ili sve skupa izvaditi, pa novo zabetonirati ili staviti novi materijal ili ga kompletno ispjeskariti. To su ogromne štete. Kada kupci dođu i vide da je nešto crno, kažu da neće raditi s tim škverom. To je velika šteta, ali sanirat ćemo u sljedećem razdoblju, dodao je.
Problemi u Brodosplitu
Brodosplit ima druge veće probleme, krenuo je stečajni postupak i radnike zanima kada će doći do svojih plaća. Postavlja se i pitanje kako će “Brodosplit” završiti brodove na navozima koji su došli do 70% završne faze.
– Radnici su uvijek na vrijeme dobivali plaću, kooperantske firme koje su nam bile nametnute da ih moramo imati, one su ostale bez posla kada ga nije bilo. U toj višoj sili koja se dogodila i te, recimo, sporosti reakcije mi smo nadrapali, u najgorem trenutku kada je trebalo dati taj mali novac da se završi i da država dobije svoje, da kupci dobiju svoje, da radnici dobiju svoje. Uz to, imali smo najbolju poziciju jer smo imali dogovorene vrhunske brodove i to nakon COVID-a kada nitko nije imao ugovore i sve je moglo tako glatko, tko vrhunski proći. Na kraju smo zbog glupe stvari došli u ovu poziciju, rekao je.
Generatori novih radnih mjesta
Okrenuli su se Američkom investicijskom fondu. Debeljaka mnogi kritiziraju da izvlači novac iz škvera i da mu je to bio interesni cilj kada je došao u škver, no on je, osim državnih jamstava, kao jamstvo za ulazak u brodogradilište i dizanje kredita stavio svoju vlastitu imovinu. – Mislim da je sada, nakon 10 godina itekako jasno da smo mi generatori novih radnih mjesta, rekao je.
Objasnio je da je on prva osoba koja je na državnoj avansnoj garanciji. – Ja se ne bojim, firma je zdrava, poslovi su zdravi i dajem svoje garancije, iako imam 9 djece. Prozivali su me zašto sam stavio da sam ja garant, pa to me država tražila, banke su me tražile da dam svoju garanciju na to, dodao je.Na pitanje je li država trebala isplatiti Rusku VTB banku koja je kreditirala “Brodosplit” u visini 32 milijuna eura, i zašto mu taj novac nije dala kao kredit da završi brodove i pokrije obveze prema svima, Debeljak je rekao da je bilo dogovoreno da se brodovi završe, ali nikako da se HBOR i Ministarstvo sretnu i da to formuliraju i stave na papir.
– Nakon toga je bilo kasno, sporost. Potpuno je jasno da je državi bolje da da kredit na kojem bi zaradila, završili bi brod, predali ga i još bi radnici imali posla. Čak ni takva stvar koja je potpuno realna, nije se dogodila, rekao je.
Blizu 500 milijardi kuna dobiti
Debeljak je govorio o tome koliko se novca slilo u državnu blagajnu otkako je preuzeo “Brodosplit”, rekao je da brojke nitko ne može ukrasti.
– Otkad smo mi ušli u “Brodosplit”, DIV grupa je dala neto isplate radnicima 3 mlrd kn. U državni proračun uplatili smo 2,5 mlrd kn. Sve što se izgubilo na “Uljaniku” i “3. maju”, sve to skupa smo mi vratili u istom periodu. Znači, brodogradnja je neutralna, dodao je.
Uz to su, kaže, uplatili 10 mlrd kn dobavljačima. – Naša komponenta je, što se tiče novih brodova, svega 20% uvozna, 80% domaća. Uz sve to, mi sami smo napravili blizu 500 mlrd kn dobiti, rekao je.
Osvrnuo se na kamate u brodogradnju, usporedio ih je s onima u turizmu gdje su oko 1%, dok su u brodogradnji 7 do 8%.
– Samo da se to promijeni, promijenila bi se kompletna slika. Ne bi bilo krize, svi bi sami rješavali, dodaje.Govorio je o tome kakvo je stanje u knjizi narudžbi u Brodosplitu, rekao je da u brodogradnji postoje dvije filozofije.
– Jedna je da li imaš knjigu narudžbi gubitaka ili knjigu narudžbi dobitak. Također, svaka budala može napraviti brod ako ima dovoljno vremena i novaca. Svako to može napraviti, ne trebaš imati znanja. Ono što smo mi zadnjih 10 godina pokazali, to rijetki mogu. To je dijametralno suprotno od “Uljanika” i “3. maja”, ne govorim o zavarivačima, nego o menadžeriranju, rekao je.
Debeljak dodaje da su oni u trenutku kada je cijela brodogradnja u svijetu bila loša, oni su imali najbolje ugovorene poslove.