RAST POTRAŽNJE ZA RADNICIMA: Kolo vode prodavači, kuhari, konobari, skladištari…
Potražnja za radnicima u drugom tromjesečju pokazuje trend rasta, prema OVI indeksu objavljenom za svibanj.
Iako je OVI indeks peti mjesec zaredom zabilježio pad, intenzitet pada je slabiji s godišnjom stopom pada od -1,9% u svibnju, u usporedbi s -5,4% zabilježenih prethodni mjesec. Prosječna vrijednost indeksa u posljednjih 12 mjeseci bila je za -0,8% manja u odnosu na prethodno usporedivo razdoblje, što predstavlja ublažavanje pada u odnosu na prva četiri mjeseca ove godine.
Kada se gleda po tromjesečjima, drugo tromjesečje je u plusu za 1,4% u odnosu na prvo tromjesečje, jer su desezonirane vrijednosti u travnju bile pozitivne, a u svibnju ostale nepromijenjene u odnosu na mjesec ranije. Ovi kratkoročni signali s tržišta rada su umjereno povoljni i upućuju na rast aktivnosti u drugom tromjesečju.
Prvih pet najtraženijih zanimanja ostalo je isto u odnosu na svibanj prošle godine; prodavač je ostao na poziciji najtraženijeg zanimanja, slijedili su kuhar i konobar koji su zamijenili mjesta, a skladištar i vozač zauzeli su četvrto i peto mjesto. Najveći pozitivan doprinos stopi rasta indeksa u svibnju dali su oglasi za kuhare i knjigovođe, dok su najveći negativan doprinos imali oglasi za konobare, auto servisere te programere za kojima je potražnja u godinu dana pala za 45,9 posto.
Iako smo prethodnih mjeseci bilježili rast udjela oglasa u kojima se traži srednja razina obrazovanja uz istovremen pad udjela oglasa u kojima se tražila niska ili visoka razina obrazovanja, u svibnju su omjeri ostali približno jednaki, 17 posto za nisku, 65 posto za srednju te 18 posto za visoku razinu obrazovanja.
OVI indeks je mjesečni indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.). Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.