O TOME SE GOVORI: Kako su Vatreni izazvali euforiju i pogurali gospodarstvo
Dok na svjetskom nogometnom prvenstvu Vatreni raspucavaju penale, nešto više od 4 milijuna stanovnika dišu kao jedan.
Piše: Katarina Škaro (Media servis)
Pobjede i povijesni uspjeh naše nogometne vrste cijelu zemlju kao da su bacili u trans, a dojučerašnji nacionalni problemi padaju u neki drugi plan. Kolektivna euforija, bez sumnje, izvrsno je plodno tlo za trgovačke lance, a razloga za sreću imaju i pivari.
Još nam samo preostaje pričekati 9 mjeseci da vidimo hoće li trijumf Modrićeve generacije popraviti i demografsku sliku Hrvatske…. Kolektivni optimizam, koji ovih dana vlada, zlata vrijedi, smatra sportski psiholog Amir Zulić.‘‘Mislim da je za nas to dobro, taj val optimizma da se može nešto napraviti ukoliko je netko maksimalno posvećen onome što radi‘‘, rekao je Zulić.
Vraća ova euforija i u neke prošle dane.
‘‘Mogu reći da je bila ludnica i kad su ljudi pratili 7 mečeva Gorana Ivaniševića. Mislim da je to sad slično prateći 7 utakmica hrvatske reprezentacije.‘‘
A da val sreće koji je zahvatio Hrvatsku može biti vjetar u leđa za neke veće stvari, smatra i predsjednica Grabar-Kitarović, odnedavno jedna od pretraživanijih imena na stranim internetskim tražilicama, upravo zbog svojeg vatrenog navijanja.
“Moramo iskoristiti ovaj trenutak optimizma te pokrenuti pozitivne procese u RH. Vjerujem, i temeljem razgovora s drugim državnicima te s političkim i ekonomskim analitičarima, da ovo može dovesti do gospodarskog uzleta Hrvatske”, smatra Grabar-Kitarović.
Nema sumnje, dok pobjeđuju naši, novac se lakše vadi iz novčanika. Primjerice, u vrijeme polufinala i rušenja engleskih snova, ukupna potrošnja dosegla je gotovo 675 milijuna kuna. Direktorica Sektora za trgovinu HGK, Tomislava Ravlić.
‘‘One kategorije trgovina koje se najviše kupuju su svakako bijela tehnika, televizori, sportska oprema, navijački rekviziti. Od hrane i pića tu su grickalice i piva‘‘, kazala je Ravlić.
Prosječna konzumacija piva u Hrvatskoj je 79 litara po stanovniku, a u danim kada igraju Vatreni, po utakmici se popije od 7 do 12 tisuća hektolitara. A u vrijeme prvenstva traži se i ekran više. Potvrdio nam je to i direktor sektora nabave jednog našeg trgovačkog lanca, Tomislav Vranaričić.
‘‘Prodaja je porasla za više od 80 posto. Bilježili smo porast prodaje TV-a kad god je prvenstvno, međutim ovakav porast nismo‘‘, rekao je Vranaričić.
Slike slavlja na hrvatskim ulicama obišle su cijeli svijet, a što kada se slavlje nastavi i u kući? Generacija ‘98 nije popravila demografsku sliku Hrvatske, a može li Modrićeva generacija učiniti nešto po tom pitanju, upitali smo demografa Stjepana Šterca:
‘‘Ovo se može između ostalog očekivati, događalo se to i u drugim situacijama, kad je Rijeka bila prvak Hrvatske. Osjetio se izvjestan rast, ali to nije nešto što bi bio trajni trend, s obzirom na starost ukupne hrvatske populacije‘‘, smatra Šterc.
A kako neviđena euforija kod kuće, utječe na nogometaše u Moskvi. Sportski psiholog Zulić kaže:
‘‘To može biti određeno opterećenj i odgovornost, iako ja mislim da sada u finalu ništa više ne može smetati‘‘.
A što li će tek biti ako Vatreni postanu- zlatni!