STOP SMRTI NA CESTAMA: Manje nesreća i manja stopa smrtnosti – strategija dr. Željka Marušića
Željko Marušić, poznati prometni stručnjak, predstavio je temelje cestovne prometne strategije RH čime bi se, između ostaloga, stopa smrtnosti smanjila sa 82 na 50 poginulih na milijun stanovnika.
“Upravljanje cestovnim prometom iz MUP-a treba prebaciti u Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture te, prema uzoru na dobro organizirane zemlje, utemeljiti Hrvatsku agenciju za cestovni promet (HACP), nadležnu za sigurnost, protočnost i učinkovitost cestovnog prometa, prema smjernicama koje propisuju Komisija za promet EU-a te standardi EuroRAP i Euro NCAP, koja bi koordinirala rad resornih ministarstava – prometa, policije, pravosuđa… Uvođenjem povoljnih vinjeta (godišnja 1.000 kuna, uz uključivanje svih gradskih obilaznica u sustav naplate) može se potaknuti i ubrzati razvoj gospodarstva i turizma te povećati opću sigurnost cestovnog prometa preusmjeravanjem s nesigurnih prometnica na autoceste. Time bi se minimizirali i rizici stvaranja golemih gužvi za ljetnih vikenda i izvanrednih okolnosti – bure, požara, nesreća”, kaže Marušić, a piše Glas Slavonije.
Stopa smrtnost na cestama s 82 smanjila bi se na 50 poginulih na milijun stanovnika, što je trenutačni prosjek EU-a također uvođenjem vinjeta i preusmjeravanjem prometa s nesigurnih dvosmjernih cesta na autoceste. “Treba uvesti cjelovit nadzor prometa, s naglaskom na okolnosti vršnog rizika tijekom noći i ranih jutara vikenda, čime će se uz prometnu povećati i opća sigurnost, sanirati preostale ‘crne točke’ doradama ili temeljitom rekonstrukcijom, u opasnim zonama izlijetanja zaštititi promet ogradom ili ukloniti stabla, armirano-betonske i čelične stupove, armirano-betonske mostiće preko odvodnih kanala, a rubne kolničke ograde doraditi u svrhu smanjenja pogibelji motociklista.
Također, treba zabraniti sve zahvate uz prometnice, posebice u zonama izlijetanja (sadnja stabala, postavljanje stupova, gradnja mostića preko odvodnih kanala…) bez odobrenja MPPI-ja te sustavno promicati uvođenje što jeftinijih taksija, uz ciljane subvencije u noćima vikenda (u koje bi se uključile osiguravateljske kuće i Ministarstvo zdravlja, jer te mjere izravno smanjuju njihove troškove), kako bi cijena po osobi tada bila na razini gradskog prijevoza”, smatra prometni stručnjak.
Kako bi se uvelo reda u prometu, Marušić predlaže uvođenje posebnih mjera prema najtežim prekršiteljima i recidivistima, koje uključuju mjeru poništenja vozačke dozvole, za ekstremno obijesnu vožnju, odnosno treće vremensko oduzimanje vozačke dozvole. “S druge strane treba uvesti stupnjevite pogodnosti i nagrade za vozače koji u pet i više godina nisu napravili prometni prekršaj, s bonusom na sva davanja od 50, 60, 70 posto…, smanjiti davanja na vozila koja ispunjavaju najviše sigurnosne i ekološke standarde, bonusom na trošarinu od 50 do 100 posto.
PDV na gume smanjiti treba na 10 posto te uvesti obvezu korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja za cijelu Hrvatsku, uz ukidanje apsurdne i pogibeljne alternative korištenja ljetnih guma s profilom od 4 mm i paketom lanaca u prtljažniku”, kaže Marušić.