ŽIVOT UZ OPG: Samo ljuto! – uspješni je poslovni poklič Martine i Slavena Barišec
Odavno su već nutricionisti hvalili, a znanstvenici dokazivali kako bismo svi trebali ponekad dati priliku ljutoj hrani. Jer ljuta hrana smanjuje bol, pomaže kod bolova u trbuhu, štiti srce, pomaže u sagorijevanju kalorija, ali i čini ljude sretnima.
A za one koji vole ljuto važno je upoznati supružnike Martinu i Slavena Barišec iz Topolja, nedaleko Ivanić Grada, čiji OPG Martina Barišec posluje pod imenom branda SAMO LJUTO. Martina je viša ekonomistica, zaposlena u struci kao glavni knjigovođa, a Slaven radi u osiguranju imovine i osoba. Imaju troje djece.
Uspješno se bave uzgojem ljutih papričica i ostalog povrća, koje i sami prerađuju u vlastitom pogonu po vlastitim receptima. A o počecima Slaven kaže:
“Sama ideja se stvorila 2015. godine kada smo izgradili svoj prvi plastenik. Prvi planovi su bili uzgoj rajčice i paprike babure, međutim htjeli smo imati svoj vlastiti proizvod, svoj brand, a samo s tim kulturama to nismo mogli. Budući i sam volim jesti ljuto u ono vrijeme puno sam koristio Tabasco umak i tada jednom prilikom sam pomislio pa zašto ne bismo imao svoj vlastiti umak od ljutih papričica koje smo sami uzgojili. U sezoni 2016 proizveli smo svoje prve umake, a svakim daljnjim poslovnim uspjehom ideje za nove proizvode i vrste umaka su nadolazile.
Već u prvoj godini poslovanja odlučili su povećati proizvodnju ljutih papričica u slijedećoj sezoni. Privukla nas je raznolikost i mnoštvo ljutih sorti papričica i velike mogućnosti ideja za nove proizvode.
Barišeci će s ponosom reći kako su u poslu sami, te da im pomažu vrijedne kćerkice Sanela i Stela.
Zna se i tko što radi. “Naravno, postoji raspodjela poslova i specijalnosti. Osim zajedničkih poslova u plasteniku svatko ima svoje specijalnosti – ja sam kuhar, degustator, dizajner etiketa, brand manager, trgovac, itd. ha, ha… , a supruga je gazda, financije i računovodstvo, nabava, statistika, blagajna, ukratko ona je osoba koja ‘drži tri ćoška kuće'”, kaže Slaven-
Barišeci obrađuju četiri tisuće ćetvornih metara zemlje, od čega je 500 pod plastenikom, i kažu kako im je to dovoljno za proizvodnju.
Martina nam je nabrojila što sve proizvode na OPG-u: “Uzgajamo dvadesetak sorti chili ljutih papričica od kojih radimo razne proizvode. Naši primarni proizvodi su ljuti umaci 15 vrsta, od 15 različitih sorti chili papričica. Osim umaka proizvodimo nekoliko vrsta sušenog mljevenog chiloja, ljutu zimnicu, i nekoliko vrsta ljutog ajvara”.
A kada je riječ o najpoznatijim brendovima, Slaven ističe: “Definitivno to su ljuti umaci, a od njih najprodavaniji je El Diablo, osjeta ljutine 3/5 , pripremljen od sorte zvane Big chilli, koristi se kao dodatak jelima, idelan uz pizzu, a pogotovo dobar za razna variva i gulaše. Naravno ne smijemo zaboraviti i ljuti umak Scorpion Trinidad Moruga, to je umak za istinske gurmane, osjeta ljutine 5/5, pripremljen od istoimene chili papričice koja je u samom vrhu na ljestvici ljutih papričica, njega mogu konzumirati osobe koje stvarno mogu podnijeti ljutinu”.
Kažu da su zadovoljni prodajom proizvoda, iako je trenutno smanjena zbog uvedenih mjera u cilju sprječavanja COVIDA-19. Do sada su prodavali po raznim gastro manifestacijama, a sada se više baziraju, kažu, na internet prodaju i dućane s proizvodima lokalnih OPG-a. Robu prodaju i na kućnom pragu, te preko internet prodaje na stranici emerkato.hr. Imaju i svoju Facebook stranicu SAMO LJUTO.
Ne boje se konkurencije. I nema puno proizvođača sa sličnim proizvodima, a one koji su na tržištu smatraju zdravom konkurencijom.
Na naše pitanje kako ljuta hrana stimulira imunosustav, pomaže pri mršavljenju… i jesu li neki njihovi proizvodi ciljani baš na to – Slaven odgovara:
“Gotovo svi naši proizvodi sadrže ‘capsaicin’. Što je papričica ljuća, više kapsaicina sadrži. Potencijalni mehanizam djelovanja kapsaicina na mršavljenje objašnjen je u nekoliko objavljenih studija. Kapsaicin iz papričica vjerojatno djeluje na način da povećava energetsku potrošnju i razgradnju masti te smanjuje apetit. Nekoliko je studija pokazalo kako se unosom ljutih papričica može povećati potrošnja energije za oko 50 kalorija. Stoga možemo zaključiti da gotovo svi naši proizvodi pomažu pri mršavljenju.
Kapsaicin papričicama daje ne samo ljutinu, nego i posebna ljekovita svojstva zbog kojih ih možemo svrstati među najzdravije namirnice svijeta. Kapsaicin u chili papričicama ima protuupalna svojstva, povoljno utječe na krvožilni sustav, poboljšava probavu, podiže imunitet, itd. Svi naši proizvodi povoljno utječu na zdravlje međutim niti jedan nije posebno istaknut kao medicinski pripravak”.
Na pitanje kakva je podrška mjesta, županije, Slaven kaže: “Koristimo svaku poticajnu mjeru za koju imamo uvjete”.
Imaju naravno i planove, ambiciozne dakako, ima ideja, ali s obzirom na stanje sa COVIDOM-19 teško je, kažu, govoriti o budućnosti poslovanja.
Što biste poručili mladima, isplati li se ostati na selu i baviti se nekom proizvodnjom? -pitamo na kraju. “Živjeti i raditi na selu preporučujem svima, međutim baviti se nekom manjom proizvodnjom predlažem isključivo kao sporednu djelatnost uz stalan posao drugdje”, kaže Slaven, jer se u svemu tome i nema mnogo vremena za neke dodatne aktivnosti i hobije, pa se ono malo slobodnog vremena koje ostaje provodi u krugu obitelji.