ZAGREB 2020: Veliki projekti koji će gradu dati novo lice
Godina 2020. bit će godina dovršetka velikih zagrebačkih projekata – rotora i žičare. No, onaj najveći, tzv. zagrebački Manhattan tek čeka zeleno svijetlo.
Izvor: Media servis
Nakon godinu i pol dana radova, novi zagrebački rotor na ulazu u grad trebao bi biti otvoren za automobile u siječnju.
“Ja se nadam da bi mi negdje čak početkom siječnja mogli skoro cijeli taj rotor pustiti u funkciju, osim tramvajskog prometa. Da bi to napravili zatrpan treba biti zatrpan plato i završene ceste. to bi trebalo početkom travnja biti gotovo”, ocijenio je voditelj projekta Goran Radić.
Ukupna vrijednost projekta je 330 milijuna kuna, 272 milijuna dala je Europska unija, a skoro 50 sufinancira država. Novi rotor imat će semafore, a najveća novost su dva podvožnjaka duga 300 metara koji bi trebali rasteretiti promet na relaciji istok-zapad.
Oporba je kritična, Tomislav Tomašević:”Stručnjaci s Prometnog fakulteta misle da je prioritet za rasterećenje jugozapadnog dijela Grada ipak trebao biti Jarunski most i da je trebalo uložiti novce u obnovu postjećih mostova”.
Za ovu godinu planirane su investicije u održavanje postojećih mostova, gradonačelnik Milan Bandić: “Mogu samo najaviti da je u tijeku odabir izvođača za sanaciju vijadukta Mosta mladosti s južne strane. Procjenjena vrijedost je 80 milijuna kuna. Do Nove godine bi to trebalo biti okončano i početkom veljače bi počeli radovi”.
Najveći projekt u Zagrebu trenutno je žičara Sljeme, čija je cijena narasla na 537 milijuna kuna, zbog čega je gradski javni prijevoznik podigao kredit. Otvorenje se očekuje na Dan grada, 31. svibnja. SDP-ov Matej Mišić: “112, 3 milijuna kuna će građani Zagreba platiti kamata na ovaj kredit. I neće nas žičara koštati 537 milijuna, već ćemo je ukupno platiti 650 milijuna kuna”.
Gradska pročelnica za gospodarstvo Mirka Jozić tvrdi da Grad ne gleda samo financijsku isplativost ovoga projekta, već se njime omogućuje građanima da bez automobila brzo stignu na Sljeme, čime se ujedno štiti okoliš, a imat će i pozitivne efekte na zagrebački turizam.
“Privatni investitor ne bi imao kartu od 50-60 kuna, on bi vjerojatno imao od 150 kuna. Ne možemo uspoređivati žičaru u Zagrebu i Dubrovniku jer je ovo javna investicija i infrastruktura za naše građane prije svega, a onda i za turiste koji će doći”, rekla je gradska pročelnica Mirka Jozić.
Preduvjet novih investicija u Gradu je donošenje Generalnog urbanističkog plana, čije se donošenje odgađa još od sprnja. Ministarstvo graditeljstva dvaput je odbilo dati suglasnost, tek iz trećeg puta je stiglo zeleno svijetlo. O GUP-u će se raspravljati na sjednici u veljači.
“Zato da izbijemo zadnji adut nevjernim Tomama, da mi želimo napraviti nešto na brzinu. Sad će upoznati drugačijeg Bandića, da Bandić zna i poslušati, ali ne toliko opoziciju, već građane i javnost”, pojasnio je odluku o GUP-u Bandić.
I dok se tek treba definirati kako će ubuduće izgledati prostor Velesajma i Hipodroma, u 2020. očekuje se dovršetak novog u nizu spomenika, nakon fontana i Franje Tuđmana, spomenik Domovini. Arhitekt Nenad Fabijanić: “Bio sam uvjeren da tradicionalna sredstva, stereotipi i već uveliko potrošeni ikonografski obrasci, ne mogu izraziti kompleksnost tog spomenik, pojasnio je arhitekt Fabijanić.
Spomenik je, kao i brojni drugi projekti u Zagrebu izazvao negodovanje zbog cijene, investicija se procjenjuje na 35 milijuna kuna”.