ZA SADA STIDLJIVO: Neki trgovci ipak spuštaju cijene

Otkako je prodaja kruha, namirnice koja se uvijek traži i konzumira svježe pečena, onemogućena nedjeljom, automatski je povećana njegova prodaja subotom.

Bez obzira na to, od prije nekoliko tjedana u Mlinarovim prodavaonicama subotom se cijeli asortiman kruha prodaje po cijeni 30 posto nižoj od regularne, što mu je povećalo subotnju prodaju kruha za 38 posto. Riječ je o akcijskim cijenama, no u Mlinaru kažu da će ‘nastaviti pratiti reakcije potrošača i odlučiti ima li smisla tu akciju ostaviti kao dugoročnu‘.

Nije to jedini Mlinarov ovogodišnji poguranac prodaje: prije uveden 15-postotni popust za umirovljenike, koji je vrijedio dva dana u tjednu, proširen je na tri dana; akcijski popusti prošireni su na više proizvoda i učestaliji su; u dijelu Mlinarovih trgovina posljednja dva radna sata u danu kruh se prodaje s popustom od 30 posto.

Sve, sve za bolju prodaju, osim jedne stvari – trajnog sniženja cijena. Jest da su energenti i brašno kao ključni ulazni troškovi u proizvodnji kruha znatno jeftiniji nego prije godinu ili dvije, ali rizici od ponovnog skoka njihovih cijena i dalje su tu.

Zasad stidljivo, ali cijene pojedinih proizvoda, u prvom redu onih koje su porasle u prvom valu ubrzavanja rasta inflacije, počele su padati, piše Lider. Prva je to učinila Ikea Hrvatska. Još je u rujnu prošle godine, u prosjeku za 18 posto, spustila cijene više od 270 svojih proizvoda, i to u onom dijelu asortimana koji joj se i inače najbolje prodaje. Zatim je početkom studenoga snizila cijene još petstotinjak proizvoda, taj put u prosjeku za 15 posto.

Foto: Freepik.com

Nedavno pak je Ikea Jugoistočna Europa objavila da će se fokusirati na sniženje cijena najtraženijih proizvoda na svakom operativnom tržištu regije (Hrvatska, Slovenija, Srbija i Rumunjska), u što tijekom ove godine planira uložiti 47 milijuna eura. To bi trebalo rezultirati dugoročno sniženim cijenama za više od 46 posto proizvoda u ponudi. Plan za Ikeu u Hrvatskoj jest smanjenje cijena 4440 proizvoda, u prosjeku za 12 posto, pri čemu će neki od i sada najpristupačnijih proizvoda pojeftiniti za 30 posto, a neki od najprodavanijih za 15 posto. Dugoročni je cilj da cijene u Ikei dosegnu cijene kakve su imale prije pandemije.

U agenciji NielsenIQ, koja temeljito prati promjene u maloprodaji robe široke potrošnje, nisu uočena pojeftinjenja koja bi upućivala na dezinflacijski proces. Prema podacima te agencije, niže redovite cijene u siječnju ove godine nego u prvome lanjskome mjesecu zabilježene su samo u šest skupina proizvoda: salvetama, toaletnom papiru, kuhinjskih papirnatim ručnicima, dječjim pelenama, pilinzima za čišćenje lica te četkicama za zube.

Nešto veći trend snižavanja cijena može se uočiti kod pojedinih trgovaca koji imaju vlastite robne marke čijim je maloprodajnim cijenama ipak mnogo lakše manipulirati nego cijenama koje, koliko-toliko, određuju vanjski dobavljači. Tako je Lidl Hrvatska početkom rujna prošle godine započeo program ‘Trajno snižavamo cijene do 33 posto‘ kojim je obuhvaćen dio proizvoda iz različitih kategorija iz redovite ponude, uključujući osnovne živežne namirnice, sredstva za čišćenje i kozmetiku. Dosad su u sklopu tog programa snižene cijene oko 150 proizvoda iz asortimana Lidlovih robnih marki, ali i drugih dobavljača, i svakog se tjedna u program sniženja uvodi novi proizvod. Ovoga su tjedna to, primjerice, čajni kolutići Lidlove robne marke u pakiranju od 400 grama, kojima je cijena trajno spuštena s 2,59 na 1,73 eura.

Od prije tri mjeseca pojeftinilo je pedesetak proizvoda za kućne ljubimce u trgovinama Pet centra. Pet centar nije objavio za koliko su snižene njihove cijene. Proizvode koji su pojeftinili kupci mogu prepoznati po naljepnici ‘trajno niska cijena‘ na njihovu pakiranju.

Među trgovcima koji su se upustili u avanturu spuštanja cijena našao se i dm, vodeći drogerist u Hrvatskoj. Od 1. veljače trajno je snizio cijenu proizvoda za žensku higijenu svoje marke Jessa. Cijene svih uložaka, tampona i menstrualnih gaćica vlastite marke sada su 13 posto, odnosno za stopu PDV-a, niže nego što su bile prošlog mjeseca.