UDRUGA AUTOBUSNIH PRIJEVOZNIKA: Za nesreću je odgovoran vozać, ali i poslodavac
“Svaki put kada vidim takvu autobusnu nezgodu uvijek se pitam čiji je autobus, jesu li stradali ljudi, koliko ih je stradalo i kako su službe reagirale”, rekao je gostujući na N1 televiziji Josip Mičević Marušić iz Udruge Hrvatskih autobusnih prijevoznika.
“Ovo je strašna nezgoda, bilo je nekoliko takvih no ova je najnovija pa je digla pažnju u javnosti i svuda. Prvo treba dati sućut obiteljima poginulih, ozlijeđenima treba poželjeti brz oporavak, ali treba pohvaliti i hrvatske službe. To je strašna stvar, ali reakcija je bila odlična”, kaže Mičević za N1.
Kaže kako dvojica vozača nisu dovoljna za put od 1830 kilometara. “Je li ti bilo trećeg vozača u Njemačkoj? Koristi li se tu treći ili čak četvrti vozač od Srbije do Prištine? To tek treba vidjeti”, dodaje. Objasnio i kako vozači smiju voziti 9 sati dnevno, a 11 sati trebaju odmarati. “U toku trajanja vože mora imati 4,5 sati vožnje, 45 minuta pauze i 4,5 sati vožnje. Tih 9 sati se može u iznimnim slučajevima rastegnuti do 10 i onda koristiti 10 sati odmora, sve je to mjerljivo tahografom”, objašnjava.
Ističe i kako se digitalni tahograf ne može prevariti, dok analogni ipak može. Odnosno, može ga se izbaciti iz vozila. “To je onda jedan od najtežih prekršaja, koji ja u svojoj praksi već dugo nisam vidio. Ne mogu zaljučiti kakav je bio u ovom busu. Koliko je taj autobus star, mora li imati digitalni ili analogni tahogram – to se ne može reći na ove prve informacije”, kaže.
Tahografe kontrolira policija, carina i inspekcija cestovnog prometa. “To je vrlo često. Skoro svakodnevno. U zadnjih desetak godina to je barem tri ili četiri puta tjedno kod jednog prijevoznika. To govorimo na području Hrvatske, ali i EU jer tih kontrola imate i kada izađete iz Hrvatske”.
Rekao je i kako je jako teško govoriti o uzrocima ove nesreće. “Posljedice smo vidjeli, a o uzrocima ćemo tek vjerojatno biti obaviješteni nakon što policija obavi posao jer se to jednostavno može zaključiti iz tahografskog listića. Čak i da je bio listić, ako je bačen, to je već još jači dokaz krivnje. U svakom slučaju, vozači su prvi pozvani da paze i na sigurnost putnika i prometa. Vozač je taj koji upravlja s vozilom, koji gleda na cestu i pazi na promet”.
O tome tko je u ovom slučaju odgovoran, kaže: “Ja osobno smatra da je svatko osobno odgovoran za onu stvar koju je preuzeo. Ako smatraš da ne možeš, nemoj voziti. I po propisima i po praksi vozilo u cestovnom prometu je opasna stvar i to bi svi koji žele biti vozači trebali znati. Ovaj čovjek je sigurno odgovoran kao i poslodavac”.