TRUMPOVE CARINE: Ovo su proizvođači automobila koji bi mogli stradati
Predložene carine Sjedinjenih Američkih Država na proizvode iz Meksika i Kanade, koje su stupite na snagu u utorak, 4. ožujka 2025., mogle bi imati značajan utjecaj na različite automobilske proizvođače.
Predsjednik Donald Trump još će odlučit će o konačnom iznosu carina. Naime, Američki ministar trgovine, Howard Lutnick, izjavio je u nedjelju da će carine na robu iz Kanade i Meksika stupiti na snagu u utorak. No, predsjednik Donald Trump odlučit će hoće li se pridržavati planirane stope od 25 posto. Lutnick je rekao da je situacija “fleksibilna” i da će to o tom pitanju odlučivati predsjednik i njegov tim, izvijestio je Reuters, a prenosi Poslovni.
Evo pregleda ključnih proizvođača automobila koji bi mogli biti pogođeni ovim carinama, prema pisanju Reutersa.
AUDI Audi, pod okriljem Volkswagena, ima tvornicu u San Jose Chiapi, Meksiko, gdje se proizvodi model Q5 i zapošljava više od 5000 radnika. U prvoj polovici 2024. godine, gotovo 40.000 vozila iz ove tvornice izvezeno je u SAD.
BMW BMW-ova tvornica u San Luis Potosiju, Meksiko, proizvodi modele serije 3, serije 2 kupe i M2, pri čemu je gotovo cijela proizvodnja usmjerena na tržište SAD-a i drugih globalnih tržišta.
FORD Ford posjeduje tri tvornice u Meksiku. U prvoj polovici 2024. godine, izvezeno je nešto manje od 196.000 vozila u Sjevernu Ameriku, pri čemu je 90 posto tih vozila otišlo na tržište SAD-a.
GENERAL MOTORS General Motors uvezao je oko 750.000 vozila iz Kanade i Meksika u SAD tijekom 2024. godine, većina njih proizvedena u Meksiku. Ova vozila uključuju modele poput Chevy Silverado, GMC Sierra i srednje velike SUV-ove. Meksičke tvornice također proizvode dva nova električna vozila. Kanadske tvornice GM-a proizvode električne kombije, teške kamione Chevrolet Silverado i V8 motore s dvostrukom spojkom.
HONDA MOTOR Honda Motor šalje 80 posto svoje proizvodnje iz Meksika na tržište SAD-a. Tvrtka je 6. studenog 2024. upozorila da će morati razmotriti premještanje proizvodnje ako SAD uvedu trajne carine na uvoz iz Meksika.
JAC MOTORS JAC Motors sastavlja vozila marke JAC putem zajedničkog ulaganja s meksičkom tvrtkom Giant Motors.
KIA CORP Južnokorejska Kia Corp ima tvornicu u Meksiku koja proizvodi vlastite modele, kao i neke SUV-ove Santa Fe za svoju sestrinsku tvrtku Hyundai Motor, namijenjene izvozu u SAD.
MAZDA Mazda je iz Meksika u SAD izvezla oko 120.000 vozila tijekom 2023. godine. Tvrtka je izjavila da bi mogla preispitati daljnja ulaganja ako carine budu uvedene.
NISSAN MOTOR Nissan Motor posjeduje dvije tvornice u Meksiku gdje proizvodi modele Sentra, Versa i Kicks za tržište SAD-a. U prva tri kvartala 2024. godine, proizvedeno je gotovo 505.000 vozila.
STELLANTIS Stellantis upravlja montažnim tvornicama u Meksiku koje proizvode Ram pick-upove i kombije, kao i SUV-ove Jeep Compass. Grupa također posjeduje dvije montažne tvornice u Kanadi: jednu za Chryslerove modele, a druga bi trebala obnoviti proizvodnju novog Jeep modela ove godine.
TOYOTA Toyota Motor gradi svoj pick-up Tacoma u dvije tvornice u Meksiku. U 2023. godini, prodano je više od 230.000 ovih vozila u SAD-u, što čini 10 posto ukupne prodaje na tom tržištu.
VOLKSWAGEN Volkswagenova tvornica u Puebli, Meksiko, proizvela je gotovo 350.000 vozila u 2023. godini, uključujući modele Jetta, Tiguan i Taos, koja su sva izvezena u SAD. U Kanadi, Volkswagen gradi gigatvornicu za baterije u Ontariju, s početkom proizvodnje planiranim za 2027. godinu.
DOBAVLJAČI AUTOOPREME Dobavljači autoopreme poput švedske tvrtke Autoliv, najvećeg svjetskog proizvođača zračnih jastuka i sigurnosnih pojaseva, zapošljava oko 15.000 radnika u Meksiku. Proizvođač guma Michelin ima dvije tvornice u Meksiku i tri u Kanadi. Kineski proizvođač sjedala Yanfeng Automotive Interiors opskrbljuje proizvođače automobila poput General Motorsa i Toyote iz svojih tvornica u Meksiku. Ostali proizvođači autoopreme s tvornicama u Meksiku uključuju talijanske tvrtke poput Pirellija (proizvođač guma), Bremba (proizvođač kočnica) i Eurogroup Laminations.
Iako je Tesla potaknula svoje kineske dobavljače da otvore tvornice u Meksiku radi opskrbe planirane tvornice u toj zemlji od početka 2025. godine, ti planovi nisu ostvareni.
Udar na proizvođače automobila neće samo utjecati na Meksiko i Kanadu već na cjelokupnu proizvodnju i poslovne rezultate diljem svijeta kao i naravno, na cijene.