SINDIKAT ŽELJEZNIČARA: Plenkoviću, Mariću i Butkoviću odgovorni ste za propadanje željeznice

Sindikat hrvatskih željezničara je uputio otvoreno pismo premijeru Plenkoviću, te resornim ministrima Mariću i Butkoviću u kojima ih podsjeća da ih se redovito upozorava na izostanak redovnog održavanja željezničke infrastrukture.

“Dugogodišnje ignoriranje obveze kapitalnog održavanja od strane Vlade RH, dovelo je do toga da se na većini pruga prometuje smanjenom, nekonkurentnom brzinom, a građani stradavaju na nezaštićenim željezničko-cestovnim prijelazima” upozoravaju u Sindikatu.

Prenosimo priopćenje u cijelosti koje potpisuje predsjednik Ivan Forgač.

“Poštovani predsjedniče Vlade RH Plenkoviću, Poštovani ministre Mariću, Poštovani ministre Butkoviću, Redovito Vas upozoravamo na izostanak redovnog održavanja željezničke infrastrukture.

Dugogodišnje ignoriranje obveze kapitalnog održavanja od strane Vlade RH, dovelo je do toga da se na većini pruga prometuje smanjenom, nekonkurentnom brzinom, a građani stradavaju na nezaštićenim željezničko-cestovnim prijelazima.

Također smo Vas više puta upozorili kako ignoriranje obveze kapitalnog održavanja željezničke infrastrukture ne smije biti opcija, jer se zaostaci u kapitalnom održavanju ne mogu nadoknaditi niti za 10 godina. A zaostatak kapitalnog održavanja zahvatio je već 2/3 pruga, dok je stanje skretnica i kolodvorskih kolosijeka još mnogo gore.

Na prugama na kojima se u vrijeme cara Franje Josipa vozilo 100 km/h, sada se vozi 20 km/h. HŽ Putnički prijevoz pristupio je hvalevrijednoj modernizaciji voznog parka, no na ovakvim prugama, smislenost tog poduhvata više je nego upitna. Kao odgovor na naše stalne apele, nekoliko zadnjih godina odobreno je zaduživanje HŽ Infrastrukture u visini 300-400 mln Kn, što čini jedva trećinu potrebnih sredstava. S obzirom da se u praksi u kapitalno održavanje ne ulaže niti pola navedenog novca, pitali smo se gdje novac završava. Odgovor je postao razvidan nakon što je procurio email rukovoditeljice u HŽ Infrastrukturi. Umjesto za kapitalno održavanje pruga, većina tog novca utrošena je za sufinanciranje investicijskih EU projekata. U javnosti se može steći sasvim pogrešan dojam kako se željeznica, zahvaljujući projektima koje sufinancira EU, ubrzano modernizira i obnavlja. Moramo reći kako modernizacija 20-30 km pruga godišnje, koliki je realni tempo modernizacije iz EU fondova, znači vrlo malo, jer je zaostatak kapitalnog održavanja oko 1800 km i dalje se povećava.

Radi svega navedenog, željeznica se našla u začaranom krugu propadanja. Prijevoz robe na tako lošim prugama je preskup pa je korisnicima povoljnije prevoziti kontejnere kamionima!!! To dovodi do smanjenih prihoda teretnih prijevoznika, ali i do manjih prihoda HŽ Infrastrukture kroz naknadu za korištenje pruga. Smanjeni prihod HŽ Infrastrukture onemogućava kvalitetno održavanje pa pruge još brže propadaju. Istovremeno i HŽ Cargo, kao nacionalni prijevoznik, na tako lošoj željezničkoj mreži ne uspijeva ostvarivati pozitivno poslovanje pa traži pomoć države, što ne bi bilo potrebno da je željeznička mreža u optimalnom stanju. Jednako je i sa prijevozom putnika. Unatoč aktualnoj modernizaciji voznog parka, prijevoz putnika željeznicom nije atraktivan, zbog vrlo malih komercijalnih brzina i čestih zakašnjenja. Neatraktivnost zbog dugotrajnih putovanja HŽ PP nastoji kompenzirati nižom cijenom usluge, dok je istovremeno trošak prometovanja po takvoj infrastrukturi, mnogo veći. Radi svega toga potreba za subvencioniranjem prijevoza putnika željeznicom, mnogo je veća, nego što bi bila da su pruge u dobrom stanju. Poštovana gospodo, i Vi i vaši prethodnici odgovorni ste za propadanje željeznice, jer ste odlučili ne održavati je.

Opravdano je postaviti i pitanje tko je odgovoran za gubitak života na neosiguranim željezničko-cestovnim prijelazima, s obzirom da je više Vlada RH odgađalo provedbu već donesenih planova osiguranja? Ali, tek ćete biti odgovorni, ako se na uništenim prugama ponovi nesreća kakva se 1974. dogodila u Zagrebu.

Nevjerojatno je da niste svjesni kako je pravo čudo što zasad isklizavaju samo teretni vlakovi pri vrlo malim brzinama.

Ako dođe do nesreće, prvo će se postaviti pitanje tko je odlučio da se pruga ne obnovi u ciklusima predviđenima pravilima struke.

Radi izostanka kapitalnog održavanja, ponovno se u teškoćama našla tvrtka osnovana upravo radi redovnog održavanja pruga; Pružne građevine d.o.o. Tvrtka je u 2020. radi otkazivanja već ugovorenih poslova od strane svojeg vlasnika – HŽ Infrastrukture, ostvarila gubitak oko 50 mln Kn i sada je ponovno u fazi izrade mjera restrukturiranja. No da država financira kapitalno održavanje na 80-100 km pruga godišnje, što bi bio optimum, Pružne građevine imale bi dosta prihoda za funkcioniranje, za obnovu mehanizacije te bi postale regionalni lider. Više je nego apsurdno i žalosno što Pružne građevine d.o.o. iz administrativnih razloga, ne smiju sudjelovati u izvođenju projekata koje financira EU, iako smo Vama i vašim prethodnicima prezentirali slovenski model organizacije, kojim bi problem bio otklonjen. Radi toga Pružne građevine d.o.o., ali i državni proračun, izgubili su dosad milijarde Kn, budući da su izvođači umjesto PG-a u pravilu stranci, koji u RH ne plaćaju poreze i doprinose, ali ni PDV.

Poštovani predsjedniče Vlade RH Plenkoviću, poštovani ministri Mariću i Butkoviću, prestanite se kockati sa životima i zdravljem građana, zaustavite spiralu propadanja željeznice osiguravanjem prijeko potrebnih sredstava za održavanje pruga.”

Komentiraj