PODUZETNICI U NOVOJ GODINI: Mnogi su izazovi – dok jedni očekuju rast, drugi su vrlo oprezni
Nova poslovna godina donosi različite izazove i prilike za hrvatske poduzetnike.
Dok vodeći izvoznici ulaze u 2025. s optimizmom, dio gospodarstva ostaje oprezan zbog globalnih neprilika i usporavanja ključnih izvoznih tržišta.
Energetska tranzicija na ruku Končaru
S više od pet tisuća zaposlenih, Končar s optimizmom započinje 2025. godinu. Tvrtka ima ugovorenih poslova u vrijednosti od dvije milijarde eura, dvostruko više nego prošle godine, a planira širenje na Bliski istok i ulaganje od 80 milijuna eura u nove pogone.
– Europska komisija je odlučna u provedbi zelene i digitalne tranzicije. Iako njemačka industrija slabi, to neće utjecati na naše poslovanje, izjavio je za HRT Gordan Kolak, predsjednik Uprave Končara.
Autoindustrija pod pritiskom
Za razliku od Končara, solinski AD Plastik suočen je sa stagnacijom europske autoindustrije, no ne odustaje od širenja.
– Pregovaramo s kineskim BYD-om, najvećim proizvođačem električnih automobila, koji otvara tvornicu u Mađarskoj. Naši ključni klijenti, poput Stellantisa, Renaulta, Forda i Suzukija, ostaju prioritet, a natječemo se i za osvajanje novih tržišta, rekao je Marinko Došen, predsjednik Uprave AD Plastika.
IT sektor bilježi rast
Sedam tisuća IT kompanija u Hrvatskoj nastavlja bilježiti rast.
– Imamo porast novoosnovanih tvrtki i rast prihoda. Prosječne plaće u IT sektoru daleko su iznad prosjeka industrije, dok EBIT marža iznosi 18%, što je šest postotnih bodova više od prosjeka, istaknuo je Alojzije Jukić, predsjednik HGK-IT udruge.
Drvoprerađivači u neizvjesnosti
Za razliku od IT sektora, drvoprerađivači u novu godinu ulaze s oprezom.
– Kanali prodaje se smanjuju, a dugoročno planiranje je gotovo nemoguće. Gospodarstvo nije prioritet u mnogim zemljama, a kupci ne daju dugoročne projekcije, upozorio je Nikola Požgaj, predsjednik Uprave Požgaj Grupe.
Makroekonomski izazovi
Geopolitički rizici i dalje su naglašeni, a slabi rast eurozone ograničava hrvatski izvoz.
– Rast hrvatskog gospodarstva temelji se na osobnoj potrošnji i investicijama. No bez proizvoda više dodane vrijednosti, rast izvoza teško je ostvariv, smatra Alen Kovač, ekonomski analitičar Erste banke.
Dok neki sektori gledaju na 2025. kao priliku za rast, drugi se suočavaju s izazovima koji će zahtijevati prilagodbu i dodatne napore kako bi se održala konkurentnost.