PETEK UPOZORAVA: Ovo su Tomaševićeve anomalije upravljanja Zagrebom

Preklapanje ovlasti izvršne i predstavničke vlasti u Gradu Zagrebu smatram ključnom točkom pucanja skupštinske suradnje tijekom srpanjske sjednice, a što je rezultiralo raskidanjem Sporazuma o suradnji između Kluba SDP-a i Kluba koalicije Možemo u rujnu.

Kaže to gradski zastupnik Renato Petek na Facebooku, i nastavlja:

Tomaševićev model upravljanja Gradom podsjeća na vladavinu Franje Tuđmana tijekom polupredsjedničkog sustava kada su savjetnici Predsjednika Republike bili toliko moćni da su nadzirali i utjecali na rad ministara u Vladi.

Zastupnici predstavničkog tijela građana, Gradske skupštine, članovi su brojnih radnih tijela, povjerenstava i savjeta izvršne vlasti. Oni sudjeluju u izradi prijedloga, mišljenja i materijala koji se potom upućuju Gradskoj skupštini, gdje opet ti isti zastupnici o tim prijedlozima odlučuju.

Prema javno dostupnim podacima, 24 zastupnice i zastupnika Kluba koalicije Možemo! sjede u 60 Radnih skupina i Povjerenstava, 18 Upravnih vijeća zdravstvenih i kulturnih ustanova te 6 školskih i domskih Odbora. Također, i članice saborskog Kluba Možemo!, a koje nisu istovremeno i gradske zastupnice, imenovane su u više gradskih tijela: Sandra Benčić je članica Radne skupine za otpad te one za upravljanje imovinom, a Urša Raukar u Radnoj skupini za kulturu, Upravnom vijeću Lisinskog te Odboru škole za balet. Tražio sam podatke o svim imenovanjima gradskih zastupnica i zastupnika, kao i njihovih primanja koja ostvaruju iz gradskog proračuna, osim zastupničkih naknada od 1.333,33 kune mjesečno.

Je li ovaj model s osnivanjem Radnih tijela i imenovanjem skupštinskih zastupnika u Radne skupine supstitut za neizabrane čelnike gradskih Ureda? Tomašević je izabrao ovaj neobičan način upravljanja Gradom, iako je na izborima dobio izborni legitimitet i sve ovlasti upravljanja. On niti 15 mjeseci od izbora nije ovladao cijelim sustavom upravljanja, nije proveo natječaje za ključna pročelnička mjesta, nego s njegovim blagoslovom te urede vode pročelnici iz Bandićeva vremena.

Gradonačelnik je pak, osnovao brojne Radne skupine koje, očito je, vode i neke poslovne procese izvršne vlasti, tj. Gradskih ureda. U tim Radnim skupinama sjede Tomaševićevi najbliži suradnici, zastupnici u Gradskoj skupštini, a nejasno je zašto je organiziran takav način rada kada je gradonačelnik u poziciji gradskim uredima upravljati direktno, putem pročelnika? A on pročelnicima ključnih ureda, onom za financije, imovinu, održiv razvoj i gospodarstvo te promet, obnovu i izgradnju grada upravlja sa zatečenim kadrovima, kojima je ponudio nove ugovore i produljuje im ugovore za pročelnike svaka tri ili šest mjeseci.

Statut Grada Zagreb jasan je oko ovlasti Tijela Grada Zagreba te se ona i zasebno biraju na izborima: Gradska skupština i Gradonačelnik. Ovlasti i obveze koje proizlaze iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba podijeljene su između predstavničkog tijela Gradske skupštine i izvršnog tijela gradonačelnika, koji uređuje osnivanje i rad Radna tijela u cilju učinkovitog i djelotvornog rada u obavljanju izvršnih poslova.

Zaustaviti miješanje izvršne i predstavničke vlasti bio ključni argument amandmana Kluba SDP-a prilikom donošenja Kodeksa ponašanja gradskih zastupnika u Gradskoj skupštini kojim se sprečava sukoba interesa, doprinosi izgradnja kulture integriteta i transparentnosti u svrhu jačanja antikorupcijskih kapaciteta i povjerenja javnosti u institucije.

Kako je već poznato, tada Klub koalicije stranaka Možemo! nije podržao ovaj amandman, napetost tijekom skupštinske rasprave u srpnju oko ove teme kulminirala je prostačkim napadom potpredsjednika Gradske Skupštine Teodora Celakoskog prema tadašnjoj članici kluba SDP-a Dini Vasić.

Razlika u razumijevanju te provedbi modela upravljanja Gradom, pokazalo se na ovom slučaju, radikalno je drugačija i tako nerješiva prepreka između tadašnjih partnera, koalicije Možemo! i SDP-a.