OTKRIVAMO: Što su postbiotici i zašto su važni za vaše zdravlje

Sigurno ste čuli za probiotike, „dobre“ ili korisne bakterije koje žive u vašim crijevima, i prebiotike, koji su hrana za te dobre bakterije. Oni igraju vrlo važnu ulogu kad je riječ o dobroj probavi i općem zdravlju organizma. No, znate li što su to postbiotici?

Postbiotici su bioaktivne tvari koje stvaraju probiotske bakterije dok se hrane prebioticima, uglavnom vlaknima. Najčešće su to enzimi, polisaharidi, peptidi, proteini, vitamini i organske kiseline.

Premda su postbiotici svojevrsne otpadne tvari, oni su jednako važni kao i probiotici i prebiotici za probavni sustav, imunitet i cjelokupno zdravlje.

Ako vašem organizmu nedostaje, primjerice, butirata, što je vrsta postbiotika, imat ćete slabiji imunitet i bit ćete skloniji probavnim bolestima, piše Alternativa za Vas.

Koliko su postbiotici važni za zdravlje, dokazuje i činjenica da su snižene razine butirata primijećene kod pretilih osoba, kao i kod onih koji boluju od:

Crohnove bolesti
ulceroznog kolitisa
sindroma iritabilnog kolona
raka debelog crijeva
dijabetesa tipa 1
reumatoidnog artritisa
Parkinsonove bolesti
alergije

Dobrobiti postbiotika  za zdravlje

1. Smanjuju oštećenja crijevne sluznice

Tributirin (vrsta butirata) čuva zdravlje crijeva i popravlja oštećenja koja su tipična za sindrom propusnosti crijeva.

Postbiotici ublažavaju simptome Crohnove bolesti i ulceroznog kolitisa.

Osim toga, oni pomažu i kod dijareje ili proljeva, a mogu ga i spriječiti.

Foto: Pixabay.com

2. Smanjuju upalne procese i pomažu kod alergija

Butirati smanjuju upalne procese u crijevima tako što reduciraju funkciju stanica i proteina odgovornih za upale.

Neki postbiotici povećavaju stvaranje citokina, kemijskih tvari koje pridonose smanjenju upalnih procesa.

Studija je pokazala da postbiotici mogu pomoći kod alergija i ekcema.

U istraživanje bilo je uključeno 34 odraslih s atopijskim dermatitisom.

Nakon što su tijekom 8-12 tjedana uzimali postbiotike u obliku dodataka prehrani, njihovi su se simptomi znatno ublažili.

3. Pridonose snažnom imunitetu

Neki postbiotici poput butirata djeluju tako da jačaju imunitet, ali i ublažavaju pretjeran imunosni odgovor tijela, primjerice u slučaju alergija i autoimunih oboljenja.

Butirati stimuliraju stvaranje u crijevima T-stanica koje su ključne za zdrav imunosni odgovor organizma.

Istraživanja su pokazala da osobe koje uzimaju postbiotike u obliku suplemenata imaju manji rizik od respiratornih infekcija te poboljšanu aktivnost stvaranja antitijela.

4. Povećavaju broj dobrih bakterija u crijevima

Veće razine postbiotika povećavaju broj dobrih bakterija u crijevima, što je ključno za dobro zdravlje.

Također, pokazalo se da neki ljudi bolje podnose suplemente koji sadrže postbiotike nego one koji sadrže žive bakterije – probiotike.

5. Pridonose zdravlju srca

Postbiotici, poput butirata, djeluju u organizmu tako da snižavaju krvni tlak te na taj način ujedno i štite od srčanih oboljenja.

Stoga ovi nusprodukti dobrih bakterija pridonose i zdravlju našeg srca.

6. Pomažu gubitku kilograma

Neravnoteža crijevne mikroflore, što uključuje i manjak postbiotika, pridonosi pretilosti i otpornosti na inzulin, odnosno pojavi dijabetesa.

Postbiotici, poput kratkolančanih masnih kiselina, pridonose mršavljenju, odnosno gubitku kilograma, i to tako što suzbijaju osjećaj gladi.

Hrana koja potiče stvaranje postbiotika

Rezistentni škrob: batat, hajdina, proso, basmati riža, grahorice, mahunarke, zelene nezrele banane
Fermentirana hrana: kupus, miso, kimchi, kombucha, tempeh, kefir
Pektin: jabuke, naranče, limuni, mrkva, marelice
Orašasti plodovi: bademi, orasi, lješnjaci
Inulin: češnjak, luk, šparoge, artičoke

Konzumacijom navedenih namirnica bogatih probioticima i prebioticima nahranit ćete dobre bakterije u crijevima, što će rezultirati i stvaranjem postbiotika.