O TOME SE GOVORI: Slijedi li otpuštanje 1.500 zaposlenih u HAC-u, naplati, administraciji?
Slijede li otpuštanja u državnim tvrtkama koje upravljaju autocestama? Tehnički ministar prometa Oleg Butković uvjerava da takva studija Europske banke za obnovu i razvoj još nije stigla u ministarstvo.
Poručuje da otpuštanja zasad nema, dok se u sindikatu protive takvom raspletu.
Nema kraja trakavici zvanoj hrvatske autoceste. Pet mjeseci od odobrenih 250 milijuna eura zajma od EBRD-a, raste nervoza u HAC-u, HAC ONC-u i Autocesti Rijeka-Zagreba. Nezavisni cestarski sindikat protivi se otpuštanju polovine od oko tri tisuće zaposlenih u održavanju, naplati cestarine, ali i administraciji.
U razgovoru s EBRD-ovom agencijom, kaže šef sindikata Mijat Stanić za Media servis, podržali su realno restrukturiranje uz zbrinjavanje ljudi, a ne već viđeni ‘outsourcing‘ na hrvatski način.
“Zadnji slučaj namještanja poslova oko zimske službe prošle godine, podnijeli smo optužni prijedlog protiv zadnje uprave koja je proljetos smijenjena, tako da smo mi svjedoci da outsourcing nije jeftiniji ni učinkovitiji kod nas, tako da mislim da neće biti tolikog smanjenja broja radnika, a svi ostali prijedlozi su na tragu onoga što mi govorimo od prvog dana kad je najavljena koncesija: nama je najvažnije da nema prodaje autocesta, nikakvog vida privatizacije…”
Rješenje viška ljudi u sindikatu vide u prekvalifikaciji i edukaciji, a učinkovito poslovanje prvenstveno s depolitizacijom upravljanja. Stanić ima prijedlog:
“Možda bi trebalo testirati ljudske potencijale, staviti ljude da rade one poslove koje znaju, što sada nije slučaj. I zadnja vlada od dolaska Butkovića se također umiješala da bi namjestila nekim HDZ-ovim kadrovima poslove, pa su stavljali ljude sa srednjom školom tamo gdje treba visoka škola. To je nešto što mora prestati.”
Prozvani tehnički ministar Oleg Butković stišava buru. Poručuje da studija EBRD-a s planovima otpuštanja još nije stigla u Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture.
‘‘U ovom trenutku ne treba strašiti ljude s nikakvim otpuštanjima. Otpuštanja definitivno ako se i uvedu vinjete ili to bile automatske blagajne, naravno da će u jednom trenutku doći do viška ljudi. Pogledat ćemo tu studiju, to nas ne obvezuje. Ovakva situacija kakva je sada, ako se ništa ne promijeni, neće biti dobro. Znači, svjesni smo da nećemo prodavati autoceste, ali ćemo morati neke stvari unutar sustava raditi‘‘, rekao je Butković.
I dok se pohvalio da su financijsko restrukturiranje gotovo doveli do kraja sa Svjetskom bankom, refinanciranjem nepovoljnih kredita uz povoljnu kamatu, u poslovnom restrukturiranju i dalje se traže najbolji modeli naplate cestarine. Jesu li to vinjete ili automatske blagajne, Butković nije rekao.Jedno od rješenja za prezaduženost koje razmatra studija EBRD-a jest i smanjenje popusta za elektronsku naplatu cestarine (ENC), sa 22 na 13 posto.