NEVJEROJATNO: U svijetu ratovi, a opala prodaja oružja – evo zašto
Svijet se ne smiruje – krize i ratovi se množe, ali prodaja oružja najvećih kompanija branše opala je u 2022. Institut za istraživanje mira SIPRI objašnjava zašto.
Zbog mnogih globalnih političkih žarišta, prodaja oružja je godinama cvjetala. Ali ovaj trend je zaustavljen 2022. godine – iako najvjerovatnije samo privremeno. Ovo proizilazi iz najnovijeg izvještaja Stokholmskog međunarodnog instituta za istraživanje mira (SIPRI), koji je analizirao poslovanje 100 najvećih kompanija za proizvodnju oružja tijekom prošle godine.
Kompanije su ostvarile ukupno oko 600 milijardi dolara od prodaje oružja i vojnih usluga. Ogromna suma. Međutim, njihovi prihodi su se smanjili za 3,5 posto u odnosu na 2021. To je prvi pad otkako je 2015. uspostavljena SIPRI-lista prvih 100 kompanija za proizvodnju oružja. „Uprkos obimu novih narudžbi, koje su dostigle rekordne nivoe, opao je prihod prvenstveno u SAD”, rekao je Xiao Liang, jedan od autora izvještaja SIPRI-ja, u intervjuu za DW.
SAD: problemi s proizvodnjom
Mnoge američke i europske kompanije za proizvodnju oružja nisu mogle značajno povećati kapacitete. Zbog nedostatka radne snage, rastućih troškova, posljedica pandemije koronavirusa i poremećaja lanca opskrbe pogoršanih ruskim agresorskim ratom u Ukrajini.
Osim toga, većina naoružanja isporučenog Ukrajini bila je vojna pomoć iz europskih i američkih zaliha, što industriji nije donijelo mnogo prihoda.
Drugi razlog: fokus najvećih proizvođača prebačen je na skupe sisteme poput aviona, brodova i projektila, objašnjava stručnjak SIPRI-ja Liang. Ali 2022. godine naoružanje „koje je bilo najtraženije zbog rata u Ukrajini nije nužno bilo skupo, već više oklopna vozila, municija i artiljerija”.
Konkretno, prihodi 42 američke kompanije na listi značajno su pali – za 7,9 posto na 302 milijarde dolara. Oni su činili 51posto ukupnog prihoda od prodaje oružja 100 kompanija u industriji oružja. Međutim, SIPRI pretpostavlja da će dugoročnije narudžbe imati pozitivan uticaj na zaradu u kasnijim godinama.
Skroman rast prodaje u Europi
Prodaja oružja za 26 europskih kompanija među prvih 100 porasla je 0,9 posto na 121 milijardu dolara 2022. Rat u Ukrajini stvorio je potražnju za materijalima „pogodnim za iscrpljivački rat, kao što su municija i oklopna vozila”, kaže se u studiji SIPRI-ja.
Mnogi europski proizvođači ove robe uspjeli su povećati svoje prihode. Kao primjer, SIPRI navodi poljsku obrambenu kompaniju PGZ, koja je povećala svoj prihod za 14 posto i tako imala koristi „od programa vojne modernizacije u zemlji”.
Prihod četiri njemačka proizvođača oružja među sto kompanija s najvećim zaradama u 2022. iznosio je 9,1 milijardi dolara – povećanje za 1,1 posto u odnosu na 2021. Jedina njemačka kompanija koja je zabilježila pad prodaje bila je „Thyssenkrupp”. Njena prodaja je pala za 16 posto na 1,9 milijardi dolara jer je kompanija isporučila manje brodova nego prethodne godine. Redosljed njemačkih kompanija u top 100 rang-listi: Rheinmetall 28. mjesto, TyssenKrupp 62, Hensoldt 69. i Diehl na 93 mjestu.
Nagađanje o ruskoj proizvodnji oružja
SIPRI nije mogao u potpunosti procijeniti razvoj prihoda ruskih kompanija zbog nedostatka podataka. Zbog toga su se na listi našle samo dvije ruske kompanije: Rostec (10. mjesto) i Ujedinjena brodograditeljska korporacija (36.). Njihova ukupna prodaja pala je za 12 posto na 20,8 milijardi dolara. Nedostatak transparentnosti Rusije nije novi trend, ali se povećao nakon njene invazije na Ukrajinu, navodi se u izvještaju SIPRI.Liang pretpostavlja „da je njihova vlada spriječila ruske kompanije da objave bilo kakve informacije, jer bi to moglo dovesti u pitanje zvanični narativ o njihovim ratnim naporima u Ukrajini”.
Kompanije u Aziji, Oceaniji i na Bliskom i Srednjem istoku zabilježile su značajan rast. „Tamošnje kompanije rade često u teškim sigurnosnim uvjetima, s ratom ili nekom vrstom stalnog ratnog stanja, poput Izraela ili Južne Koreje”, kaže za DW istraživač SIPRI-ja Liang. Stoga ove kompanije imaju „stalne proizvodne kapacitete”. To znači da mogu brzo povećati proizvodnju u slučaju naglog povećanja potražnje.
Štoviše, neke kompanije u Kini, Indiji ili Turskoj podržavaju njihove vlade u dugoročnim planovima modernizacije. Liang navodi još jednu prednost: “Mnogi dobavljači su domaći. Većina potražnje je također domaća – za opskrbu vlastite vojske. Ovo pomaže tim zemljama da ublaže utjecaj poremećaja globalnog lanca opskrbe.”
Prodaja 22 kompanije iz Azije i Oceanije, koje su navedene na rang listi, porasla je za 3,1 posto na 134 milijarde dolara. To je druga godina zaredom da su prihodi u Aziji i Oceaniji veći od onih u Evropi, naglašava SIPRI.
U prvih 100 2022. godine nalaze se 22 kompanije iz ove regije. Na listi je osam kineskih kompanija, od kojih su tri u prvih deset. Prihodi od naoružanja svih osam kompanija iznosili su 108 milijardi dolara i činili su 18 posto ukupne globalne prodaje oružja. To znači da su zabilježile drugi najveći udio u ukupnoj prodaji po zemljama, odmah iza američkih kompanija.
Turski proizvođač dronova s najbržim rastom
Bliski i Srednji istok bilježe najveći postotak povećanja prodaje u 2022. Prihod sedam kompanija koje se tamo nalaze popeo se na 17,9 milijardi dolara. Povećanje od jedanaest posto. Prema nalazima SIPRI-ja, kompanije iz ove regije imaju koristi od specijalizacije za manje tehnološki sofisticirane proizvode. Oni su u stanju „brže povećati proizvodnju kao odgovor na sve veću potražnju”.
Ovo posebno važi za četiri turske kompanije, čiji je ukupan prihod porastao na 5,5 milijardi dolara – 22 posto više nego 2021. SIPRI u svom izvještaju ističe tursku kompaniju Baykar s njenom proizvodnjom dronova. Baykar je sada prvi put ušao u top 100 (76. mjesto) nakon što je njegova prodaja porasla za 94 posto – najbrži rast od bilo koje kompanije na rang listi.