MIJENJAJU SE POTROŠAČKE NAVIKE: Jesu li im kumovala drastična poskupljenja?
Istraživanje o navikama potrošača u Hrvatskoj, koje je u suradnji sa zagrebačkim Ekonomskim fakultetom proveo HGK, pokazalo je da hrvatski građani nisu više, kao prije, lojalni jednom trgovačkom lancu, nego u jednom mjesecu kupuju u njih više od četiri.
Pri odabiru nam je najvažnija blizina trgovine, pa povoljna cijena, ali sve više privlače nas i akcije. Drastična poskupljenja očito su utjecala i na promjenu potrošačkih navika.
Trošimo sve više, a kući nosimo sve manje. Ma koliko preračunavali, na kraju teško uspijevamo nešto uštedjeti. Osobito na hrani.
– Gledam i pratim, ali kupujemo po potrebi što mi najviše treba i uvijek više-manje isto, a sad koliko mogu ušparat to je relativno. Neće me navući na kupovinu samo preko tih reklama, i mislim da tako najbolje štedim. Akcije, samo akcije gledamo. Kupujemo na sniženjima. Drugdje je još jeftinije nego kod nas, mi smo najskuplji, to je problem, samo su neki od odgovora anketiranih građana.
“Na akciji”
Da su katalozi i reklamni letci postali popularno štivo, svjedoče i trgovci. Interes za proizvodima koji su “na akciji” drastično raste.
– I kad nešto imamo u akciji, to je zanimljiva priča. Gospođe kupe kod nas u trgovini i prodaju kao domaću robu, i onda se ja smijem, jer normalan udio voća i povrća u prihodu trgovine je 7 do 10%, tad trgovina nam ima prihod 25%, naglasio je za HRT Martin Evačić, Narodni trgovački lanac.
No bez obzira na poskupljenja, kupuje se i dalje, potrošnja ne pada. Prosječna hrvatska plaća isplaćena prošlog mjeseca iznosila je 1322 eura, u odnosu na lani veća je za 166 eura. Dio građana kojima je plaća rasla mogu držati tempo s porastom cijena.
– Oni su ti koji drže cijene na visokoj razini, jer kupuju koliko god da košta. Osim toga, mi imamo tu jednu nacionalnu sklonost da preferiramo hranu za koju mislimo da je kvalitetnija, onda mislimo da je to nužno na tržnicama ili negdje drugdje i tu vas naravno oderu najviše jer tu je rast cijena bio daleko veći, naglasila je prof. dr. sc. Marijana Ivanov, Ekonomski fakultet u Zagrebu.
Na crni petak privući će nas sniženja
Konkurencija je među trgovcima velika, ističu u HGK, cijene imaju važnu ulogu pri odabiru trgovine.
– Tako da oni koji će u narednom periodu kada dolazi blagdanska potrošnja imati konkurentne cijene sigurno će biti posjećeno od puno većeg broja kupaca, istaknula je Maja Bogović, HGK, direktorica Sektora za trgovinu.
Pred nama je vrijeme kada ćemo trošiti još i više. Na crni petak privući će nas sniženja, a nakon toga počinje i predblagdanska groznica. Cijene će možda neke šokirati, no koliko ćemo na kraju potrošiti, ovisit će o stanju u novčaniku.