KADA AUTOMOBIL MORA NA OTPAD: Prijedlog Europske komisije podigao veliku prašinu
Veliku prašinu podignuo je prijedlog Europske komisije o izmjenama propisa o recikliranju vozila, koji bi trebali pridonijeti ekološkim i klimatskim ciljevima Europske unije.
Prijedlog sadrži jasne kriterije za to kada se smatra da je automobil na kraju vijeka trajanja. Izazvao je zabrinutost da vlasnici više neće moći sami odlučiti kada je njihov automobil spreman za otpad.
Svake godine u Europi više od šest milijuna vozila bilježi svoje posljednje kilometre. Kada automobil mora na otpad, neće više ovisiti o procjeni vlasnika, prihvate li se novi, stroži kriteriji Europske komisije.
– Restauracijom vozila starodobnih bavimo se očuvanjem tehničke kulture i smatramo da bi to bio jedan veliki udar na vlasništvo koje zapravo temelj ustavom određeno, ne samo kod nas nego u cijeloj europi, kazala je Andrea Weber, predsjednica oldtimer kluba “Stari kotači”.
Ideja je Komisije da vozilo mora na reciklažu ako dvije godine zaredom nije prošlo tehnički pregled, ako je teško oštećeno ili je isplativost popravka manja od njegove tržišne vrijednosti. Iako vlasnike nitko neće prisiliti da se riješe svojih vozila, spomenuti prijedlog dovodi u pitanje popravake i prodaju starijih automobila, posebno onih koji potencijalno imaju povijesnu vrijednost.
– Mislim da za hrvatske uvjete ta kategorija starosti kao kriterij zamjene voznog parka nije neka sreća, budući da nisu isti uvjeti eksploatacije recimo na hrvatskim otocima ili na Jadranu ili recimo u Zagrebu gdje imamo u zimskim mjesecima puno soli koji nagrizaju te automobile. Ja stvarno mogu imati automobil koji mi stoji 20 godina u garaži i mogu ga u bilo kojem trenutku registrirati, naravno ako je ispravno, smatra Krunoslav Ormož, sudski vještak za promet, Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu.
Starost je voznog parka u Hrvatskoj ispod europskog prosjeka.
– Cijeli vozni park je star 14,66, a naši najpopularniji osobni automobili oni su nešto manje od 13 i pol godina stari, kaže za HRT Tomislav Škreblin, pomoćnik Uprave za tehničke poslove, Centar za vozila Hrvatske.
Želja je Komisije ovim potezom smanjiti utjecaj automobilske industrije na okoliš. Očekuje tako godišnje smanjenje od 12,3 milijuna tona emisija CO2 do 2035. Međutim, prijedlog je naišao na oštre kritike u Europskom parlamentu.
– Smisao je što duže koristiti postojuće, a ne koristiti kratko, ne biti u mogućnosti popravljati i popravljati po izuzetno visokim cijenama i bacati što prije. To je neodrživo, rekla je Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu.
Neodrživo je, smatra, i da na smetlištima, zbog zakona, odjednom bude milijardu odbačenih vozila. O ovome prijedlogu Komisije eurozastupnici tek trebaju raspravljati.