IZ STRUČNOG KUTA: Vinjete ili elektronička naplata cestarine?
Krajem iduće godine uvodi se novi, elektronički sustav naplate cestarina. Sredinom srpnja pristiglo je čak 10 ponuda za posao čija vrijednost je procijenjena na oko 100 milijuna eura bez PDV-a.
Izvor: Media servis
Je li to najbolji pristup naplate pitali smo dvojicu prometnih stručnjaka. Slažu se da bi prelazak na elektronički sustav naplate trebao rasteretiti promet. No, u mišljenju se razlikuju kada je riječ o vignettama.
“Ako se uvede nova elektronička naplata cestarine kamere će očitavati registarske oznake u punoj brzini, u putnoj brzini znači od preko 130 kilometara na sat i time će se jako ubrzati promet.”
Rekao je u razgovoru za Media servis prometni stručnjak Goran Husinec. Razgovarali smo i s njegovim kolegom Željkom Marušićem koji kaže kako je elektronički sustav naplate optimalno rješenje.
“Zbog toga što se naplaćuje razmjerno prijeđenoj kilometraži i bez zaustavljanja. Dakle, to će doprinijeti i protočnosti i sigurnosti na našim cestama jer bio koje devijantno vozilo koje uđe na autocestu bit će istog trena evidentirano.”
Obojica se, dakle, slažu da bi elektronički sustav naplate bio dobro rješenje. No, razlikuju se u mišljenju kada su u pitanju vignette. Husinec smatra da su vignette ipak bolja ideja.
“Jer ovako vožnja po autocesti nije ništa jeftinija. (…) Da se uvedu vignette, svaki vozač bi kao na primjer u Sloveniji platio za jedno vozilo oko 105 eura. U tom slučaju bi se vozači mogli voziti cijele godine po autocesti koliko god žele. Time bi se rasteretile državne ceste, povećala bi se sigurnost, a korisnicima bi se smanjio trošak.”
Marušić kaže da je i sam zagovarao uvođenje vignetta, ali prije jedno 15 godina. Danas taj sustav smatra zastarjelim.
“Kad bismo mi sada uveli vignette tada bismo si napravili veliku štetu u ljetnim mjesecima kada su naše autoceste preopterećene. Tada bi sustav vignetta motivirao mnoge da voze i bespotrebno preko ljeta i više nego što im objektivno treba i to doprinijelo velikim gužvama.”
Husinec vidi još par razloga zašto se Vlada odlučila na elektronički model naplate. Jedan od njih su veći prihodi, a drugi…
“Više je ljudi zaposleno. Moramo znati da kod vignetta nemate puno zaposlenih ljudi. Vignette se prodaju na benzinskim pumpama i na nekoliko punktova i to je to. Svi drugi sustavi naplate su neki komplicirani sustavi gdje morate imati veliku podršku u ljudstvu da sve te podatke obrađuje, kontrolira i tako dalje.”
U prijevodu, politički ne bi bilo oportuno, pogotovo u izbornoj godini, dijeliti otkaze. Po pitanju vignetta mogu se čuti i usporedbe sa zaradom Slovenije od naplate cestarina. Za Marušića ta usporedba ne stoji.
“Naime, Slovenija je koristila svoj položaj kako bi neproporcionalno naplaćivala više državama u tranzitu. Tu smo mi imali štetu i izravno i neizravno. I tako usporedba kako Slovenci zarađuju više, a imaju manje cesta, nije na mjestu.”
U svakom slučaju, novi sustav naplate nam je neophodan ako želimo da kilometarske kolone, pogotovo u jeku turističke sezone, postanu iznimka, a ne pravilo. Vlada je odlučila koji ćemo model korisiti, a u čemu leži razlog zbog kojeg se odlučila baš za elektroničku naplatu, procijenite sami.