IZ STRUČNOG KUTA: Kada počne padati potrošnja, počet će padati i cijene

Od početka primjene Odluke o izravnim mjerama kontrole cijena inspekcija je utvrdila kako je u gotovo trećini nadzora utvrđena neka nepravilnost. Zašto i nakon više od 40 dana primjene dolazi do kršenja, koliko su trgovci dobro upoznati s pojedinostima vladine Odluke. Što o svemu misle potrošači?

Branka Augustinović, ravnateljica Uprave za trgovinu i unutarnje tržište, Ministarstvo gospodarstva kazala je u emisiji U mreži Prvog. Odluka stupila na snagu 7. veljače i zadnje podatke koje je Državni inspektorat dostavio 21. ožujka govore kako je od 1450 nadzora, malo više od 1000 ispravno, a kod ostalih su utvrđene nepravilnosti.

– Najčešće se kršila obveza informiranja potrošača, rekla je. Na pitanje koliko potrošači primjećuju nepravilnosti Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača kazala je kako se potrošači žale na informiranje, a najviše primjedaba ima na cijene kruha i jogurta.

– Kada smo prelazili na euro upozoravali smo da kruh polubijeli od 700 grama koji se u Hrvatskoj najviše kupuje, otišao je sa 7 kuna na 1.20 eura ili 1.40. Jogurt je bio čašica od 200 g, ali ga sada više nema nego je od 180, ali po ograničenoj cijeni, kazala je.

“Trgovci nisu radili prekršaje da bi stvarali dobit”

Mirko Budimir, HUP kazao je kako je važno istaknuti da trgovci nisu radili prekršaje da bi stvarali dobit već su to bile, u velikom dijelu, tehničke greške.

– Mi smo upozoravali da će, što se tiče informiranja, to biti teško jer se mora biti aktualan. Kad jednog proizvoda više nema ne može biti na plakatu. Plakati moraju biti na formatu A3 što je moguće izvesti većim lancima koji bi izmjene mogli vršiti na razini dana, naglasio je.

Augustinović je kazala kako se plakat ne mora ažurirati u realnom vremenu. On mora imati sve proizvode kojima je cijena ograničena. – Što se tiče izdvojene police, zahtjev je da proizvodi budu izdvojeni, no propisano je da budu izdvojeni s propisima o hrani i predmetima opće uporabe, naglasila je.

Foto: Pixabay.com

Budimir je istaknuo kako se ne može prodavati iznad cijene koja je propisana.Država je uvela proširenu listu ograničenih cijena, ali nije ih snizila.

– Ograničene cijene ne bi smjele biti više od toga i to se treba nadzirati i kažnjavati ako se prekrši. Treba pojačati nadzor, smatra Knežević.

Augustinović dodaje da kada se određivala cijena, ona se nije određivala za 10 najvećih trgovaca. Tu se moralo voditi računa i o manjim trgovinama.

– Puno je faktora u određivanju cijena, ali smatramo da su cijene dobro određene. Za prvih 30 proizvoda moraju biti svi proizvodi, a za drugih 40 trgovac mora izabrati i može cijenu smanjiti, rekla je.

“Nemoguće administrativno odrediti pravednu cijenu proizvoda”

Budimir je naglasio kako je nemoguće administrativno odrediti pravednu cijenu. To, kako kaže, jedino može odrediti tržište. – Trenutačno imamo problem s našim proizvodima koji se ne mogu uklopiti u zadane cijene. Ako su ograničene cijene neodržive, onda je to problem, istaknuo je.

Dodao je kako cijena koja stoji ispred proizvoda mora biti i na blagajni, to se događa da nije tako.

Knežević naglašava da po Zakonu o potrošačima, potrošač plaća cijenu koju je vidio na proizvodu i polici, što mnogi trgovci ne znaju.

Što se tiče bojkota, smatra kako je prvi dan bio entuzijazam potrošača, ali kako kaže, cijene i dalje rastu, ali i potrošnja raste.

– Mi potrošači moramo napraviti svoju listu što nam treba, a što ne te tko je dobar trgovac, a tko loš. Nismo mi potrošači u tome disciplinirani, kazala je.

Naglasila je da kada počne padati potrošnja, počet će padati i cijene.

Budimir je kazao kako bojkot nije utjecao na male trgovine. Dodao je kako je pravo građana da odluče gdje će kupovati, što i koliko.