IZ ARHIVA JEDNOG PURGERA: Crnoputa Josephine Baker uspalila Zagrepčane

josephine baker, naslovna

Slavna crnoputa pjevačica i plesačica Josephine Baker, gostovala je 1929. godine i u gradu Zagrebu, a tadašnje su novine na široko i na dugačko raspredale o tom “sablasnom” događaju.

Piše: Branimir Fagač

Televizijska Josephine Baker, to jest glumica Lynn Whitfield, koja u autobiografskoj igranoj seriji utjelovljuje lik samosvijesne, razuzdane, ali i vrlo inteligentne kabaretske zvijezde, uopće ne izgleda loše! Dapače, ali prava Josephine Baker, proslavljena crnoputa pjevačica i plesačica s početka prošlog stoljeća, naravno, samo je jedna i, prema mnogima, neponovljiva. Njenim stasom i glasom, a nadasve njenim temperamentom, bili su očarani i najizbirljiviji ženoljupci njena doba, a među njima, bogme, i najslavniji od njih – Ernest Hemingway. Očarani Hemingway je za Josephinu izjavio kako je “najsenzacionalnija žena koju je ikad itko vidio ili će je ikad vidjeti”…

S Hemingwayevom ocjenom zacijelo su se složili i naši vrli Zagrepčani iz 1929. godine, kad je ta razglašena kraljica pariških varijetea osvanula u njihovu gradu i odsjela u novom luksuznom hotelu “Esplanade”. Zagrepčanke su, naprotiv, zabrinuto vrtjele glavom ili se otvoreno protivile njenu dolasku, a o čemu zagrebačka “Večer” opširno izvješćuje:

“Među nekim strogo moralnim ženama nastala je još prvog dana, čim se u javnosti saznalo za dolazak Pepice, prava panika – Kaj bu ona došla v Zagreb?! Em je to napast. Svi muži buju halt mam ostavili svoje žene… Si buju ponoreli… Em je to kaštiga božja! Joj, bute videli da se bu tu nekaj strašnoga dogodilo”.

Josephine Baker za boravka u zagrebačkoj Esplanadi
Josephine Baker za boravka u zagrebačkoj Esplanadi

Razgnjevljene Zagrepčanke

Dolazak svjetske zvijezde, a uz to još na takvu glasu – da pred publikom nastupa razgolićenih grudi, svakako je bila prvorazredna senzacija za tadašnji Zagreb, grad od stotinu osamdeset tisuća stanovnika, koji je dotad poznavao razne kabaretske predstave s erotskim nabojem, čak izabrao i svoju prvu miss (pobjednica Štefica Vidačić iz Jurišićeve ulice, kojoj će pripasti i zvučna titula Miss Europe za 1927. godinu). Ali još ni izdaleka nije bio spreman za razgolićeno žensko tijelo na javnoj sceni, što je u drugim europskim gradovima, poglavito u Parizu, odakle Josephine dolazi, bilo već uobičajeno i općeprihvaćeno.

Valja podsjetiti da je Zagreb tih godina po svom mentalnom sklopu, kao i izgledom još starinski gradić (na Jelačićevu je trgu još stara Bolnica Milosrdnih sestara, na Dolcu su tek odstranjeni tragovi srednjovjekovne urbane jezgre i pripremljen teren za novu gradsku tržnicu…), dakle, da grad tek dobiva konture modernoga, ponajprije velikim zauzimanjem tadašnjeg gradonačelnika, rođenjem Zagrepčanina (što je, zanimljivo, prava rijetkost u cjelokupnoj povijesti Zagreba!), a po naobrazbi arhitekta i urbanista, Vjekoslava Heinzela. Uza cijele nove predjele, od Pongračeva, Volovčice, Sigečice, Peščenice, Martinovke i Kruga, do Zvonimirove ulice, Dežmanova prolaza i Medveščaka, koje je upravo Heinzel ucrtao u plan grada, Zagreb dobiva i svijetski moderan i raskošan hotel “Esplanade”, koji će smjesta postati blještavom pozornicom društvenog života.

Djelić tog novog društvenog života Zagrepčana bio je i najavljeni nastup razodjevene Josephine Baker. Gole ženske grudi na javnom, makar i najotmjenijem mjestu, kakva je “Esplanade”, bile su unaprijed osuđene na javni prijezir i zabranu. Odlučujuću riječ o tome imale su “strogo moralne” zagrebačke damice, koje su se zabrinule ne toliko za javni moral, kojim su mahale pred uvrijeđenom Pepicom Bekericom – kako su je odmah posprdno prozvale – koliko za svoje pohotljive muževe. Pod pritiskom ljubomornih žena, potpomognutim zagrebačkim novinama, “Pepica Bekerica” definitivno odustaje od nastupa u Zagrebu i smjesta se odlučuje vratiti u Pariz. A kako je do polaska Orient – expressa preostalo još vremena, nastoji barem iskoristiti posjet gradu da ga makar malko razgleda i upozna. Otići će, eto, ciljano na periferiju i uslikati se u nekom originalnom okolišu za vrlo čitani ilustrirani list “Svijet”. Pri izlasku iz “Esplanade” dočeka je radoznali svijet s različitim komentarima, a “Večer” neke od njih odmah i bilježi: “Joj, danas baš fest črno zgledi”!

josephine baker

Pukla spona na šeširu, čarapa…

Uz negodovanja i ljubomoru Zagrepčanki, novine bilježe i pehove koji crnoputu zvijezdu prate u gradu. Iz “Večeri” doznajemo: “I baš u trenutku kad je njen auto preskočio jednu jarugicu na križanju Frankopanske ulice i Ilice, Pepici se dogodio malheur: pukla joj je jedna spona na šeširu… Ali, tada, baš kad je stupila nogom iz auta, dogodio se i drugi malheur: na koljenu je pukla nit čarape”…

Od Josephinina razgledavanja grada i slikanja za novine, dakle, nije bilo ništa. Neobavljena posla vraća se u hotel, gdje je, međutim, dočeka i jedna vedra vijest: zabrana nastupa je skinuta i Pepica Bekerica će ipak pred radoznalim Zagrepčanima razotkriti svoje nadaleko poznate grudi. A kad su je napokon vidjeli i čuli, i oni “najmoralniji” su zaboravili na svoj prijekor.

Te 1929. godine senzacionalnu Josephinu Baker, kraljicu pariških varijetea, vidjelo je, dakako, malo Zagrepčana, i to samo oni koji su taj, za ono vrijeme, golemi luksuz u “Esplanadi” sebi mogli priuštiti.

Nama, koji iz razumljivog razloga nismo mogli uživati u spomenutoj predstavi, kao utjeha ipak ostaje televizijska Josephine Baker, to jest glumica Lyn Whitfield, koja istovjetnim žarom, u autobiografskoj seriji,  utjelovljuje lik crnopute kabaretske zvijezde.

Baš je feš ta slavna neokrunjena kraljica pariških varijetea iz prošlog stoljeća Pepica Bekerica!