INTERVJU: KRISTJAN STANIČIĆ – Hrvatska će biti krcata u srcu sezone – potreban oprez s cijenama

Visoke temperature, kolone na autocestama, gužve na aerodromima i trajektnim pristaništima – sve to ukazuje da je turistička sezona u punom zamahu.

Ponovno lovimo rekorde po pitanju dolazaka, noćenja, ali poglavito potrošnje. Direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić u Intervjuu tjedna Media servisa izrazio je zadovoljstvo turističkim brojkama, poručivši da nas srce sezone tek očekuje. Neizostavna su tema bile i cijene, radna snaga, ali i Istra koja je ponovno – prvak turizma. Intervju je vodio urednik Sven Tubak.

​Deseci tisuća turista svakodnevno pristižu u Hrvatsku, koja je i ove godina tražena destinacija. U prvih šest mjeseci ove godine ostvareno je više od 7 milijuna dolazaka stranih turista i gotovo milijun i pol domaćih gostiju. Direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić u Intervjuu tjedna Media servisa osvrnuo se na ovogodišnje brojke, koje su kako kaže – odlične.

“Pa ja mislim da možemo svi biti više nego zadovoljni s obzirom da smo u prvih šest mjeseci zabilježili rast u dolascima za 6%, u noćenjima za 2%. Ono što je puno važnije da je taj rast zapravo generiran u predsezoni što je jedan od naših strateških ciljeva, da jačamo turistički promet u predsezoni, u onih prvih pet mjeseci proljeća i kasne zime. S druge strane da turistički promet disperziramo, što je više moguće na cijelu godinu, dakle, očekujemo i dobru postsezonu.”

“Hrvatska je percipirana kao kvalitetna i sigurna turistička destinacija, a imamo i sve bolju ponudu i u dijelovima zemlje koji su turistički manje razvijeni”, započinje direktor HTZ-a.

“Mi smo premašili brojku od 800 tisuća turista dnevno i vrlo skoro ćemo doći na onaj onu magičnu brojku od milijun gostiju dnevno što je zapravo nekako u skladu s našim očekivanjima. Za očekivati je da ćemo do kraja srpnja i pogotovo u prvom dijelu kolovoza kada je sama špica turističke sezone imati gotovo sve kapacitete popunjene.”

Iza nas je, barem za hrvatske navijače, Europsko prvenstvo u nogometu, pred nama su Olimpijske igre u Parizu. Jesu li te sportske manifestacije svojevrsna ugroza za naš turizam?

Foto: Media servis

“Pa ne bih rekao da su ugroza, oni zasigurno utječu na turističke tokove, na turistička putovanja i sigurno da je Europsko prvenstvo u lipnju imalo utjecaj na nešto manji turistički promet i dolaske u ostale zemlje, pa i u Hrvatsku. Međutim, ne bih rekao da je to alarmantno, to je i očekivano, ali zato Hrvatska ima dobar tržišni miks, dakle nije ovisna o jednom tržištu.”

A upravo su Nijemci, kao i lani, najbrojniji turisti u Hrvatskoj. Koja su nam još turistička emitivna tržišta važna:

“Tu je Slovenija, Austrija, Italija, Češka, Poljska, Slovačka, Mađarska – ono što posebno treba apostrofirati je povratak Velike Britanije ove godine s obzirom na i pojačani broj letova. To je posebice važno za naše južne destinacije poput dubrovačkog područja ili splitskog područja. Uvijek želimo naglasiti i važnost i značaj dalekih tržišta, prije svega SAD-a gdje i ove godine bilježimo rast turističkog prometa.”

Istrijani ponovno ostvaruju najbolje turističke rezultate. Staničić kaže da za to zaslužna dobra povezanost, ali i raznolika ponuda.

“Ima izrazito diverzificiran turistički proizvod od outdoora, od wellnesa, enogastronomije koja je zaista napravila jedan veliki skok, cikloturizma i tako dalje. I u tom smislu postoji turistička ponuda koja može biti aktivna i motiv dolaska za cijelu godinu.”

Kada govorimo o hotelskim smještajnim kapacitetima, direktor Hrvatske turističke zajednice smatra da ima mjesta za napredak:

“Naša strategija održivog razvoja turizma ide u pravcu povećanja strukture smještajnih kapaciteta u najkvalitetnijim hotelima, s četiri i pet zvjezdica i to je nešto na čemu će trebati raditi u budućnosti s obzirom na to da su ipak hoteli ti koji u destinaciji produžuju turističku sezonu.”

Foto: Freepik.com

Važan faktor svakako je i radna snaga. Ponovno su se poslodavci borili s radnim dozvolama, a iscrpili smo bazen radnika iz susjedstva.

“I da smo zapravo primorani posegnuti za pronalaskom adekvatne radne snage globalno, dakle, i s dalekih tržišta. Činjenica jest da u proteklih nekoliko godina imamo kontinuirani rast radnika primjerice iz Filipina, iz Nepala i sličnih dalekih zemalja. Taj trend se sigurno neće prekinuti tako skoro.”

Istaknuo je da sa stranim radnicima treba raditi na edukaciji i treningu kako bi se što prije integrirali u društvo. Neizostavna tema bile su i cijene na Jadranu. Cijene smještaja i života na Jadranu ljeti rastu, ali inflacija je sveprisutna u cijelom svijetu. Je li Hrvatska skupa destinacija za odmor?

“Mi moramo biti oprezni i moramo biti umjereni u kreiranju naše politike cijena i to i općenito i u uslugama i ugostiteljstvu i svemu što zapravo čini ukupni turistički proizvod. Mi uvijek naglašavamo da svaki porast cijene mora biti popraćen s rastom kvalitete naših usluga. Mi smo radili analize u pet mediteranskih zemalja u 25 destinacija i zapravo smo utvrdili činjenicu da je Hrvatska tu negdje s cijenama u odnosu na našu konkurenciju.”

Za veliki broj dolazaka i noćenja zaslužni su i festivali poput Ultra Europe koji se od petka održava u Splitu po jubilarni deseti put. To u Hrvatsku svake godine dovodi oko 150 tisuća ljudi.

“Ti ljudi kasnije, mnogi od njih se vraćaju u Hrvatsku i na godišnji odmor, ne samo zbog Ultre, mnogi produžuju svoj boravak u Hrvatskoj. Kada malo rezimirate njihov boravak, potrošnju i općenito efekt koji Ultra ima i na promociju Hrvatske, onda je naravno takav događaj za Hrvatsku izrazito važan.”

Bez domaćih turista nema uspješne sezone, HTZ će i ove godine nastaviti s promocijom posebice kontinentalnog turizma. Za kraj, Staničića smo upitali kakve brojke očekuje za 2024. godinu.

“Mi smo u nekim našim planovima kad smo planirali ovu godinu u smislu fizičkih pokazatelja, jer oni kasnije generiraju i nekakve prihode, planirali rasti između 2 i 5 % i to je ono što je danas nekako u skladu s dosadašnjim rezultatima. Očekujemo da će nastavak ove glavne sezone, odnosno srpnja i kolovoza biti u skladu s našim očekivanjima, u skladu s maksimumom popunjenja naših svih smještajnih kapaciteta. Očekujemo jednu odličnu postsezonu, s obzirom na najave.”