I TO JE MOGUĆE: Evo kako milijuni navijača i fanovi Taylor Swift utječu na inflaciju u Europi

Vlasnici hotela, restorana i kafića diljem Europe s nestrpljenjem očekuju još jednu užurbanu sezonu dok milijuni ljudi hrle na Euro 2024, koncerte Taylor Swift i Olimpijske igre. Ipak, nisu svi toliko uzbuđeni – a pogotovo čelnici središnjih banaka koji se i dalje bore s rješavanjem inflacije. 

Naime, žurba i gužva koje se stvaraju zbog velikih sportskih i kulturnih događanja već potiče rast cijena brojnih usluga za kojima postoji velika potražnja u Europi, uključujući hotelske sobe i avionske karte, piše Financial Times, a prenosi Lider. Na primjer, cijena hotela u Portugalu porasla je za gotovo petinu od travnja do svibnja i tako digla godišnju inflaciju u sektoru na gotovo 14 posto, a sve zbog dva koncerta u Lisabonu koje je Taylor Swift otpjevala u svibnju povodom svoje turneje Eras.

Hoteli diljem Njemačke povećali su cijene noćenja za više od 100 posto zbog utakmica Eura 2024. u 10 gradova domaćina turnira, dok kafići i restorani izvješćuju o porastu potražnje otkako je natjecanje počelo ovog mjeseca. No skok cijena u ugostiteljskom sektoru dolazi jer su i Europska središnja banka (ECB) i Banka Engleske (BoE) i dalje zabrinute zbog ‘ljepljive‘ inflacije usluga, što je dovelo do očekivanja da će smanjivati ​​kamatne stope sporijim tempom.

Turisti troše kao ludi 

ECB je prvi put u gotovo pet godina snizio stope u lipnju na 3,75 posto, nakon što je inflacija u eurozoni pala s 10,6 posto na svom vrhuncu 2022. na 2,6 posto u svibnju, blizu cilja od dva posto.

Međutim, kreatori politike brinu da je inflacija usluga u eurozoni još uvijek previsoka nakon što je u svibnju ubrzala na 4,1 posto, što je njen najbrži tempo od prošlog listopada. Jedna od najvećih zabrinutosti je da visoki rast plaća u eurozoni od pet posto podiže troškove, a time i cijene u radno intenzivnim uslužnim tvrtkama kao što su hoteli i zrakoplovni prijevoznici.

Potrošači su se također prebacili s veće potrošnje na robu tijekom pandemije na trošenje na usluge kao što su restorani i praznici – osobito jer je njihova kupovna moć ‘obnovljena‘ plaćama koje rastu brže od inflacije.

Isabel Schnabel, izvršna direktorica ECB-a, rekla je ovaj tjedan da je nestabilna inflacija usluga faktor u ‘teškoj posljednjoj milji‘ dezinflacije, što znači da kreatori politike moraju ostati fleksibilni u pogledu daljnjeg smanjenja stopa. Analitičari Goldman Sachsa predviđaju daljnje povećanje inflacije usluga u eurozoni na 4,2 posto u lipnju kada ti podaci budu objavljeni sljedećeg utorka, predviđajući da bi Njemačka mogla biti ‘dodatno pogođena priljevom turista na Euru 2024.‘.

U sjeni impozantne katedrale u Kölnu, pivovara Gaffel am Dom bila je svake večeri ovog tjedna krcata nogometnim navijačima koji su jeli, pili i gledali utakmice. To je prilično jasan primjer kako grad ima koristi od procijenjenih 100.000 dodatnih posjetitelja na dane utakmica.

– Nogometni navijači trenutno dominiraju scenom – rekao je, kako piše Lider, marketing menadžer pivovare Thomas Deloy, dodajući da je svaki stol bio rezerviran ‘mjesecima unaprijed‘ u večerima kada je igrala njemačka reprezentacija.

Andree Haack, zamjenik gradonačelnika Kölna, citirao je studiju koja je pokazala da su turisti, odnosno navijači koji su posjećivali nedavno europsko košarkaško prvenstvo u gradu u prosjeku potrošili 750 eura dnevno i predvidio da će nogometni fanovi to nadmašiti.

– Cijene hotela više su se nego udvostručile na dane utakmica – rekao je.

U Ujedinjenom Kraljevstvu, turneja Taylor Swift koja je ovog mjeseca započela u Edinburghu doprinijet će ionako visokim pritiscima na cijene u sektoru usluga s godišnjim povećanjem cijena od 12 posto u cijelom UK za noćenje u hotelu u svibnju i godišnjim povećanjem od 11 posto za ulaznice za koncert. Na njezinih osam rasprodanih koncerata na londonskom stadionu Wembley trebalo bi doći ukupno 720.000 obožavatelja.

Potencijal za rasplamsavanje inflacije usluga mogao bi smetati BoE-u i odgoditi početak snižavanja troškova zaduživanja. Iako je ukupna inflacija u Ujedinjenom Kraljevstvu pala na ciljnih dva posto u svibnju, inflacija usluga ostala je zabrinjavajuće visoka na 5,7 posto.

Foto: Pixabay.com

‘Učinak će biti privremen‘ 

Međutim, iako koncerti Taylor Swift i Euro mogu privući pažnju, ekonomisti kažu da bi središnji bankari trebali manje obraćati pozornost na utjecaj tih jednokratnih događaja i umjesto toga se usredotočiti na srednjoročni trend dezinflacije. Haack je rekao da nije siguran kakav su trajan učinak takvi događaji imali na gospodarstvo Kölna.

– Svake godine ovdje imamo mnogo velikih događaja, a čak i normalnim danom hoteli i restorani su prilično puni – rekao je.

Rob Wood, glavni britanski ekonomist Pantheon Macroeconomicsa, rekao je da je snaga domaće hotelske potražnje široko rasprostranjena po regijama Ujedinjenog Kraljevstva, ‘pa sumnjamo da je cijene hotela potaknuo jednokratni događaj kao što je koncert‘.

Swift je u svibnju nastupila četiri puta u Parizu, no činilo se da je to imalo malo utjecaja na godišnju inflaciju hotela u Francuskoj, koja je prošli mjesec ipak usporila na najnižu trogodišnju razinu od 0,4 posto.

– Mislim da bi ECB trebala promotriti te događaje do određene mjere – rekao je Tomasz Wieladek iz investitora T Rowe Pricea.

Prošle godine, nakon što je Beyoncé započela europski dio svoje turneje Renaissance u Stockholmu, ekonomist Danske banke rekao je da je to izazvalo veću inflaciju u zemlji.

George Moran, ekonomist japanske banke Nomura, proučavao je Beyoncéin utjecaj na švedsku inflaciju prošle godine i rekao da je ‘jedini statistički učinak na širok raspon varijabli bila inflacija restorana i hotela‘.

Rekao je da bi ovogodišnji događaji diljem Europe ‘mogli uzrokovati mali porast inflacije usluga, što trenutno najviše zabrinjava ECB, ali učinak će biti privremen i neće biti dovoljno velik da uznemiri‘ središnju banku.

– Većina izravnih procjena ekonomskih učinaka ovih događaja vjerojatno će biti pretjerana – dodao je.

Kate Nicholls, voditeljica trgovačkog tijela UKHospitality, rekla je da bi koncerti Swiftove i turnir Euro 2024. mogli britanskim hotelima, restoranima i pubovima donijeti dodatnih 1,6 milijardi funti prihoda ako bi engleska reprezentacija uspjela doći do finala.

Međutim, upozorila je da su tvrtke u tom sektoru prošle godine uspjele prenijeti samo oko polovicu povećanja troškova od 12 posto.
– Dva do tri tjedna jače trgovine neće izbrisati šest mjeseci do 12 mjeseci vrlo teške trgovine – zaključila je Nicholls.