HRVATSKA NA ZAČELJU EU: Građani troše, ali znaju malo ili ništa o svojim potrošačkim pravima

Bližimo se udarnom šoping-tjednu. Ovog prosinca, Hrvati će ukupno potrošiti pola milijarde kuna više nego lani.

Izvor: Media servis

Istovremeno, zadnji smo u Europi po informiranosti o svojim potrošačkim pravima. Pola milijuna Hrvata dobit će 13. plaću, a zbog povećanja neoporezivog dijela na božićnice i drugih poreznih olakšica, u Hrvatskoj će se za blagdane potrošiti i više nego lani, rekla je za Media servis Tomislava Ravlić iz Hrvatske gospodarske komore.

“U prosincu ove godine potrošit ćemo oko 15,3 milijarde kuna, što je prema našoj procjeni negdje oko pola milijarde kuna više nego prošle godine. Vidimo da raste i optimizam potrošača i treba definitivno spomenuti da smo što se tiče zaposlenosti trenutno na razini kada bilježimo rekordnu zaposlenost u Hrvatskoj.”

Udarni dani za potrošnju dani prije Badnjaka, a najviše se kupuju igračke. “Zatim tu je kozmetika, što je iznenađenje, jer je godinama na broju dva bila kategorija odjeće i obuće, a vidimo da se ta kozmetika kupuje, jer ona ide u jedan skroz novi trend u svijetu – health segment. Odnosno ljudi se sve više brinu o svom zdravlju. Tako da možemo onda povući paralelu da standard građana ipak raste. Zatim tu se još najviše kupuje odjeća i obuća, tehnika, knjige, božićne dekoracije, puno se kupuje i čokolade i delikatese s prehrambenih proizvoda.”

Istovremeno, kupci nisu svjesni svojih prava. Po informiranosti o njima smo zadnji u Europi, upozorila je europarlamentarka Biljana Borzan.

“Mi smo do sada imali potrošačke centre koji su vrlo dobro radili svoj posao u kojima su bile plaćene stručne osobe, pravnici, koji su ljudima davali besplatan pravni savjet i godišnje rješavali na desetke tisuća upita građana i time građanima uštedili na tisuće kuna, međutim, promijenio se sustav financiranja udruga. Išli smo prema modelu koji je isproban u Sloveniji, pa se pokazao da ne funkcionira i Slovenci su se vratili na stari sistem, pa se i ja nadam iskreno da će i kod nas doći do toga da se odluka mijenja i da se vratimo na stari sustav.”

Najčešće se krše prava vezana uz telekome, a što se tiče online trgovine, situacija se nakon promjene niza zakona znatno popravila pa se sve rjeđe događaju situacije kad dobijete krivi proizvod i ne možete ga vratiti.

“Recimo imate situaciju, apsurdnu situaciju, da paket koji putuje unutar Njemačke koja je velika, recimo 400 km, dostava košta 3 eura. Ako prijeđe granicu prema Poljskoj, iako je možda 50km bila dostava, košta višestruko više. To nema nikakve logike, zato što smo mi na jedinstvenom europskom tržištu koje ne poznaje granice u tom smislu i sigurno da će uredba kada bude profunkcionirala do kraja, donijeti velike koristi za potrošače. Također ono čega ljudi često nisu svjesni, to je da imaju pravo vratiti proizvod koji su naručili putem interneta u roku od 14 dana i da im potpuno bude vraćena naknada, tj. ono što su platili.”

Još jedna praksa koja će se morati mijenjati je kvarljivost uređaja i bijele tehnike, objašnjava Biljana Borzan. “Iskoristila sam priliku, kada je bio povjerenik za prava potrošača na saslušanju, da ga upravo o tome priupitam, što planira. On je rekao da je zainteresiran za to da napravimo potpuno novi zakon koji bi definirao programirano kvarenje uređaja i zabranio ga, no u svakom slučaju vidjet ćemo hoće li održati svoje obećanje. Mi ćemo sa svoje strane u parlamentu vršiti pritisak.”

Predsjednica Društva potrošačica Ana Smoljak navodi kako se potrošači često susreću s perfidnim načinima tgovanja. “Ovo je agresivna poslovna praksa i zavaravajući marketing. U prospektu promotivnog materijala jednog trgovca je pisalo da se prilikom indukcijske ploče dobiva set posuđa gratis. Nisu nigdje napisali da se to odnosi samo na ugradbenu indukcijsku ploču, moja prijateljica je kupila prijenosnu i rekli su joj da ne može dobiti set posuđa. Nigdje to nisu naveli, na kraju je dobila set. To je ta zavaravajuća radnja plus hrpa reklama i agresivni marketing, kada vas nazovu na telefon i ne možete ih se riješiti.”

Kroz konferencije i predavanja, udruga želi upoznati građane o potrošačkim pravima na razini Europske unije, tz. “new dealu” za potrošače. “New Deal jača prava potrošača i dobivanje naknada kada su ta prava povrijeđena. Rješava dvostruku kvalitetu proizvoda, uvode se učinkovite kazne za kršenje prava potrošača u Europskoj Uniji, trgovci će imati kaznu do 4% svoje dobiti. To su te četiri stvari koje se tiču potrošača, a peta stavka u dokumentu donosi poboljšane uvjete za tvrtke. Olakšat će im se komunikacija sa potrošačima, koristit će internetske obrasce, potrošači neće moći vraćati proizvode koje su već upotrijebili, odnosno trgovci neće morati nadoknaditi potrošačima prije nego što stvarno dobiju vraćenu robu natrag.”