HRVATI TROŠE SVE VIŠE: Trgovci očekuju rekordnu blagdansku potrošnju
Uoči Crnog petka i tjedana u kojima tradicionalno najviše trošimo. Hoćemo li i ove godine obarati rekorde blagdanske potrošnje, kakva su očekivanja u sektoru trgovine, ima li dovoljno domaćih proizvoda da „kupujemo hrvatsko“, koliko se mijenjaju navike potrošača?
Nacionalno istraživanje o kupovnim navikama u Hrvatskoj je pokazalo da smo, što se tiče prehrambenih kategorija, visoko kompetitivno tržište, gdje najvećih 10 trgovaca drži 87 posto tržišnog udjela, a potrošači imaju mogućnost odabira, kazala je u emisiji U mreži Prvog, Maja Bogović iz Sektora za trgovinu, HGK.
Što se tiče podataka o potrošnji u protekle 3 godine svaki treći euro se potrošio na hranu.
Mirko Budimir, Udruga trgovine, HUP, naglasio je kako potrošnja raste iz godine u godinu pred blagdanske dane, a to je, kako kaže, posljedica rasta naših dohodaka i mirovina.
– Za očekivati je da će ova godina biti rekordna u blagdanskoj potrošnji, a trgovci su se za to pripremili i pripremili su domaće proizvode, a što nema od domaćih proizvoda prisiljeni smo to uvoziti, kazao je.
Dodao je kako je bila predviđena crna sudbina malim trgovcima, dio ih je propao, ali ostalo ih je nešto malo na tržištu.
Potrošači traže hrvatske proizvode
Robert Jurišić, agroanalitičar kazao je kako Hrvatska nije samodostatna u mnogim proizvodima te je uvoz značajna komponenta u trgovini.
– Pozitivno je da potrošači traže proizvode iz Hrvatske, što je snaga koju domaći proizvođači trebaju iskoristiti da bi mogli ponuditi što veći broj artikala, naglašava.
Dodaje kako je broj proizvođača u opadanju stoga što im nije lako preživjeti izazove na tržištu. – To se najbolje vidi na voću i povrću gdje postoji velika potražnja pogotovo u ljetnom dijelu sezone kada je potražnja turista puno veća, ali proizvođači ne mogu iz vlastite proizvodnje zadovoljiti sve potrebe i zato postoji potreba za uvozom, istaknuo je.
Bogović je kazala kako su postavili pitanje potrošačima Z generacije o kriterijima kupovine prehrambenih proizvoda i, kako kaže, ugodno je iznenadilo da je nakon cijene drugi faktor domaći proizvod.
– Imamo dobru bazu potrošača koji traže i žele kupiti domaći proizvod, naglašava.
” U Hrvatskoj nema kartela i dogovora cijena među trgovcima”
Budimir odgovorno tvrdi da u Hrvatskoj nema kartela i dogovora cijena među trgovcima.
Jurišić smatra da u blagdanskom ozračju neće biti bitnih oscilacija u cijenama proizvoda.
Budimir je podsjetio kako je istraživanje rasta trgovačkih marža u odnosu 2022. i 2023. godine, koje je pokazalo da za prehrambene proizvode koji se najviše kupuju nije bilo rasta marža trgovaca, iako je percepcija drugačija.- Cijena na polici se formira tako da trgovac dobije cijenu od proizvođača, a trgovac na to stavlja svoju maržu, a ona je stisnuta između konkurenata, a nakon marže ide PDV i onda se dobiva konačna cijena koju imamo na polici, naglasio je.
Bogović ističe kako je Crni petak marketinška aktivnost koja pobuđuje kod potrošača to da je tu prilika koja se može iskoristiti. Smatra kako potrošači moraju biti oprezni.
Jurišić smatra da potrošači trebaju slati signal trgovcima kakve proizvode želimo.
– Što više kupujemo kvalitetnije proizvode to će potreba za lošijom uvoznom robom biti manja, rekao je.