GEM ISTRAŽIVANJE: Što čini Hrvatsku (ne)poduzetničkom zemljom?
Poduzetnička okolina u Hrvatskoj još uvijek djeluje na poduzetničku aktivnost više ograničavajuće nego stimulirajuće, rečeno je u utorak, tijekom predstavljanja novog GEM istraživanja za 2022. godinu o temi “Što čini Hrvatsku (ne)poduzetničkom zemljom?”
Rezultate najnovijeg istraživanja predstavili su Hrvatska udruga banaka i Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR).
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) najveće je svjetsko istraživanje poduzetništva pokrenuto 1999. godine, od deset najrazvijenijih zemalja koje su željele utvrditi o čemu ovisi poduzetnička aktivnost u zemlji, zašto postoje razlike među zemljama i što vlade mogu učiniti u izgradnji poduzetničke okoline koja djeluje stimulirajuće, a ne ograničavajuće, na poduzetničku aktivnost pojedinaca.
U 2022. godini u istraživanju je sudjelovala 51 zemlja, u Europi 22, a u Europskoj uniji 18 zemalja
Voditeljica istraživanja, profesorica osječkog Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera Slavica Singer, istaknula je da je istraživanje u Hrvatskoj provedeno na uzorku od 2000 ispitanika.
Kazala je, uz ostalo, da poduzetnička okolina u Hrvatskoj još uvijek djeluje na poduzetničku aktivnost više ograničavajuće nego stimulirajuće. Samo dvije komponente – dinamika domaćeg tržišta i raspoloživost i kvaliteta fizičke infrastrukture – telekomunikacijska i prometna – djelovale su stimulirajuće na poduzetničku aktivnost u 2022. godini.
S druge strane, posebno ograničavajuće komponente poduzetničke okoline u Hrvatskoj, rekla je Singer za Glas Slavonije, bile su vladine politike prema prioritetima i regulatornom okviru, prisutnost velikih barijera ulaska na tržište, niska razina transfera istraživanja u poslovni sektor te nedostatan doprinos obrazovanja izgradnji poduzetničkih kompetencija mladih.
Hrvatska je iznad EU prosjeka po percepciji inovativnosti proizvoda i usluga, ali i po optimizmu za očekivano novo zapošljavanje u sljedećih pet godina. U percepciji o namjerama za pokretanje poslovnog pothvata Hrvatska je po optimizmu iznad prosjeka EU-a (Hrvatska 9,4 posto, EU prosjek 5,3 posto).Profesorica Singer istaknula je i da je posljednje GEM istraživanje pokazalo da više nismo “mačo-zemlja”, odnosno da se rodni aspekt poduzetništva uravnotežio. Nadalje, 63 posto ispitanika u Hrvatskoj smatra da je biti poduzetnik dobar izbor karijere, no to prati izuzetno niska percepcija o tome imaju li uspješni poduzetnici visok status u društvu, a od EU prosjeka po tome zaostajemo 13 postotnih poena.
U nas je, isto tako, “odraslih” poduzeća starijih od 42 mjeseca samo 47 posto od EU prosjeka, a neprofitabilnost je glavni razlog izlaska iz poduzetničke aktivnosti.
Obrazovaniji imaju nižu razinu straha od promašaja
“I u 2022. potvrdio se obrazac da su obrazovaniji ljudi i poduzetnički aktivniji”, rekla je Singer, dodavši i da obrazovaniji imaju nižu razinu straha od promašaja. Zaključila je da se u proteklih 20-ak godina u Hrvatskoj događaju pozitivne promjene, ali i da je taj proces prespor.Direktorica Hrvatske udruge banaka Tamara Perko istaknula je da hrvatske banke podupiru poduzetništvo, no i da prostora za napredak ima u alternativnim tržištima financiranja. Naglasila je da su kamate na poduzetničke kredite u Hrvatskoj među najnižim razinama u EU-u, ali i da bi te kamate u budućnosti mogle rasti. Smatra da su uvođenje eura i ulazak u Schengen pomogli hrvatskim poduzetnicima.
Ovdje valja podsjetiti da je globalno GEM izvješće 2022/2023 predstavljeno u veljači ove godine u švicarskom Fribourgu na sastanku članica GEM – Global Entrepreneurship Monitor projekta. Na temelju razgovora s više od 175.000 pojedinaca i stručnjaka iz 51 gospodarstva, izvješće prati postotak odraslih osoba koje pokreću ili vode novi posao (naziva se Ukupna poduzetnička aktivnost u ranoj fazi ili TEA). Zemlje su iskusile različite utjecaje pandemije.
Među 38 gospodarstava koja su sudjelovala u GEM istraživanju i 2019. (prije pandemije) i 2022. bilo je 12 koje su imale znatno višu razinu TEA u 2022. u usporedbi s prije pandemije i 16 u kojima su razine TEA dramatično pale. U svakoj skupini zastupljene su sve regije i razine prihoda. Utjecaj pandemije na percepcije poduzetnika također je vrlo raznolik. Od 38 gospodarstava koja su sudjelovala u GEM-ovoj anketi o odraslom stanovništvu (APS) i 2019. i 2022., bilo je 12 gospodarstava u kojima je postotak odraslih koji vide dobre lokalne prilike za pokretanje posla pao za pet bodova ili više.
Strah od neuspjeha ozbiljno je ograničenje za pokretanje poslovanja u mnogim gospodarstvima. U brojnim gospodarstvima, veliki udjeli odraslih slažu se da je pokretanje posla relativno lako i vide dobre prilike za pokretanje poslovanja na lokalnoj razini, dok također smatraju da posjeduju vještine i iskustvo za stvaranje startupa. Međutim, oko polovine onih koji vide takve prilike strah od neuspjeha odbija akciju.
“Pristup obrazovnim programima koji su posebno usmjereni na procjenu i ublažavanje rizika zajedno s politikama koje smanjuju percipirane osobne troškove neuspjeha mogao bi pokrenuti znatan i suzdržan val poduzetničke aktivnosti”, rekao je tada Jeffrey Shay, profesor poduzetništva na Babson Collegeu i jedan od deset koautora izvješća.