FOTKA JAČA OD RIJEČI: Slika stanja prometovanja vlakovima u Hrvatskoj
Internetom kruži fotka – dokument, koji najbolje pokazuje stanje s našim željezničkim prometom.
Objavio ju je kolega novinar Elvis Morina, a sve je jasno kada se pogleda da put, inače dug 269 kilometara, vlak od Zagreba do Pule prijeđe za veličanstvenih gotovo 13 sata!
Slika je to stanja naših željeznica, slika nemara i neulaganja, slika pustih obećanja i nerada.
U 30 godina ukinuto je čitav niz željezničkih linija, a putnici se često kuhaju u vlakovima na visokim temperaturama.
Valja i reći kako je prema godišnjem izvještaju Europske komisije (EK), koji obrađuje tematiku transporta u Europskoj uniji, Hrvatska 2019. bila najgora u EU kada je riječ o učinkovitosti željezničkih usluga.
“Zastarjela i ograničena željeznička infrastruktura rezultira slabom kompetitivnošću, niskom kvalitetom usluga i preferiranjem drugih načina transporta, primjerice cestovnog, u kojemu je infrastruktura značajno kvalitetnija. No troškovi i negativni utjecaj na okoliš su mnogo viši kod cestovnog prometa”, navodi EK te ističe da je u Hrvatskoj sagrađeno tek 5 do 6 posto predviđene osnovne željezničke mreže Europe, dok je prosjek EU-a između 50 i 60 posto, što znači da Hrvatska deset puta zaostaje za prosjekom EU-a, a još više za članicama koje imaju izvrstan željeznički promet.
Zbog svega toga ne čudi što je zadovoljstvo željezničkim prometom u Hrvatskoj također ispod prosjeka Europske unije. Prema istraživanju Eurobarometra, svi aspekti željezničkog prometa u Hrvatskoj su loše ocijenjeni od strane građana: od reakcija na pritužbe, preko točnosti, pa do čistoće unutrašnjosti putničkih vagona.
Također se ističe da vlakovi u Hrvatskoj nemaju odgovarajuće realiziran pristup za putnike slabije mobilnosti, primjerice za one u invalidskim kolicima.
Povrh toga, ističe se da bi Hrvatska u svojim urbanim područjima trebala poboljšati prometnu povezanost te da je to još jedan od načina podizanja produktivnosti i potencijala gospodarskog rasta.
Kaskamo debelo za Europom i svijetom, pa je tako potkraj te 2019. godine otvorena prva nova pruga u posljednjih 52. godine u Hrvatskoj, Sveti Ivan Žabno – Gredec.
Postoje i planovi po kojima bi se do 2030. sredstvima EU fondova slika stanja željezničkog prometa u Hrvatskoj trebala proimijeniti na bolje. Ali, brzina je puževa i pitanje je što će od planova biti.