ENERGETSKA BUDUĆNOST: Hitno izmijeniti zakon da ide na ruku kupcima električnih vozila
Hrvatska po broju ekološki prihvatljivih vozila znatno zaostaje u odnosu na druge zemlje članice i prosjek EU-a.
S druge strane, kupnju električnih vozila sufinancira s jednim od najvećih iznosa u EU, većim i od onog kojeg svojim građanima daje Njemačka, rečeno je na panelu Energetski učinkovita budućnost voznog parka u RH, preduvjeti i problemi koji se u organizaciji Udruženja trgovine motornim vozilima održao u Hrvatskoj gospodarskoj komori. Stoji u priopćenju HGK koje prenosimo u cijelosti.
“Zadnjih nekoliko godina poremećaji u opskrbnim lancima kočili su autoindustriju koja se suočila s nestašicom pojedinih komponenti, što je produljilo rokove isporuke vozila. U ovoj godini isporuka komponenti se stabilizirala te je ponuda sustigla potražnju, što se pozitivno odrazilo na prodajne rezultate. U EU u ožujku je isporučeno 28,8 posto više vozila nego u istom periodu prošle godine, pokazuju podaci ACEA-e, EU organizacije proizvođača vozila.
“Takvu situaciju bilježimo i u Hrvatskoj, gdje je čak i nešto veća brojka – prema podacima Promocije plus registrirano je 13.247 novih vozila, što je za 35,7 posto bolji rezultat nego u istom periodu lani. Nešto veći skok u odnosu na druge članice EU-a možemo tumačiti rekordnim predviđanjima ove turističke sezone, pa se u tom kontekstu i rent-a-car tvrtke pripremaju za sezonu i traže ‘vozilo više‘”, kazao je uvodno Josip Zaher, predsjednik ŽK Zagreb i savjetnik predsjednika HGK za trgovinu. Članice Udruženja trgovine motornim vozila HGK zauzimaju se za veći broj ekološki prihvatljivih vozila na hrvatskim cestama, no trenutni udio takvih automobila u godišnjoj prodaji u 2022. je svega 3,1 posto, što je znatno manje od prosjeka EU. Prema podacima ACEA-e, prodaja električnih vozila u zemljama Unije stalno raste i u prošloj godini u prosjeku je zauzimala 12,1 posto ukupnog tržišta. U prvom kvartalu ove godine novih električnih vozila u RH je tek nešto više – 3,69 posto od ukupno registriranih vozila u ovom razdoblju, dok u EU električna vozila zauzimaju 13,9 posto u ukupnoj prodaji u ožujku.
Tajnik Udruženja trgovine motornim vozilima HGK Hrvoje Paver istaknuo je kako Hrvatska sve više zaostaje za drugim članicama EU te da je krajnje vrijeme da se omoguće značajnije izmjene zakonskih okvira koje bi išle na ruku kupcima električnih vozila. “Jedna od mogućnosti koje je Udruženje već predložilo je povećanje ukupnog budžeta namijenjenog za sufinanciranje električnih vozila. No, ukoliko to rješenje trenutno nije moguće, drugo je, manje popularno ali realnije rješenje, smanjenje iznosa sufinanciranja po vozilu. Bogata Njemačka primjerice sufinancira kupce električnih vozila s iznosom od 4.500-6.750 eura, a mi smo u proteklom krugu natječaja nudili do 9.290 eura po vozilu, a prvi susjed Slovenija više nego upola manje – do 4500 eura po vozilu”, iznio je Paver zanimljivu usporedbu.
Također, kupcima električnih vozila u Sloveniji omogućen je odbitak pretporeza u iznosu 100 posto pri kupnji za pravne osobe, dok je kod nas i dalje 50 posto, što je rezultat dogovara Udruženja i Ministarstva financija još iz 2018. godine- za sva osobna vozila koje koriste pravne osobe. Trenutno je u Hrvatskoj registrirano cca 1,5 milijuna vozila, od čega najviše otpada na osobne automobile (oko 1,83 milijuna). Prosječna starost registriranih vozila je 14,6 godina, a osobnih automobila je gotovo 13,3 godina. Najveću skupinu vozila čine ona koja su starija od 10 godina i takvih je gotovo 70 posto, statistike su iznesene tijekom rasprave na temu Stanje voznog parka u RH – realnost i vizija budućnosti.
“Nažalost svakom stroju pa tako i vozilu sa starošću pomalo pada pouzdanost, pa ovakva starosna registriranih vozila struktura nam nikako ne ide u prilog. Prije svega jer se, nažalost, povećava i tehnička neispravnost vozila što je dokazano ima negativan utjecaj na sigurnost u prometu na cestama. Nažalost, prosječna starost vozila nam raste kontinuirano iz godine u godinu, a male brojke novoregistriranih novih vozila ne ohrabruju i nije za očekivati da se taj trend ubrzo promjeni”, kazao je Goran Pejić, predsjednik Uprave Centra za vozila Hrvatske.
Hrvatska nikada ranije nije imala stariji vozni park, što je loše sa sigurnosne i ekološke strane, a zaključak rasprave je da se situacija neće promijeniti dok se ne dogode izmjene u sustavu oporezivanja. Aktualne trošarine su vrlo visoke i demotivirajuće za kupnju novih automobila. Sudjelujući u drugom dijelu panela na temu Energetski učinkovita vozila i održivo – Gospodarenje, načelnica Sektora za energetsku učinkovitost Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Maja Rajčić ocijenila je kako je suradnja s HGK u provedbi programa poticanja energetski učinkovitih vozila bila jako dobra, što pokazuju i odlični rezultati odnosno iskorištenje dodijeljenih sredstava.
“S programom svakako nastavljamo, ali nam je u planu određena prilagodba modela financiranja. Naime, u izradi je detaljna stručna analiza dosadašnjeg sustava i rezultata, nakon koje ćemo dodatno optimizirati i način dodjele i postotak sufinanciranja, odnosno pojedinačne iznose poticaja”, najavila je Rajčić. “Postoji prostor za značajan napredak i veću promociju energetski učinkovitih vozila. Nadamo se da ćemo ovim panelom uspjeti potaknuti izvršnu vlast na još više učinkovitih koraka, jer jedino tako se možemo približiti zajedničkom cilju Europske komisije – smanjenju štetnih emisija u prometu do 2030. godine za (čak) 55 posto”, zaključio je Hrvoje Paver.”