AUTOBUSNI PRIJEVOZNICI: Bez ograničenja u točenju goriva, a tražimo i “prijevoznički” dizel

Ususret očekivanom povećanju cijena goriva u utorak, najveći domaći autobusni prijevoznici Arriva, Čazmatrans i drugi okupljeni u Udrugu hrvatskih javnolinijskih prijevoznika (UHAJLP) javno su predložili Vladi RH četiri konkretne mjere kojima se jamči normalno funkcioniranje sektora u trenutnim izvanrednim okolnostima.

Naime, povećanja cijene goriva iz tjedna u tjedan otežava poslovanje prijevoznika, ali i mobilnost građanima. “Prijevoz do radnog mjesta, škole ili bolnice nije luksuz, već potreba od općeg gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku i u tom kontekstu Vlada RH mora učiniti sve da sektor prijevoza neometano funkcionira jer jedino on jamči priuštiva putovanja”, poručuju. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti.

Mjere koje predlažu su:

“1. Pristup gorivu bez ograničenja – neke zemlje su već uvele ili razmišljaju o uvođenju ograničenja u točenju goriva, što se u hrvatskom kontekstu nikako ne smije primjenjivati na gospodarstvo. Eventualna ograničenja se moraju isključivo odnositi na privatne automobile, a u ovim izvanrednim uvjetima funkciju prijevoza putnika mogu i moraju obavljati autobusi jer su učinkovitiji i građanima priuštiviji.

2. „Prijevoznički dizel“ – prijevoznici moraju dobiti tretman kakav imaju ribari i poljoprivrednici s plavim dizelom. Predlažemo privremenu suspenziju obveze miješanja biogoriva za prijevoznički dizel što na finalnu cijenu derivata utječe sa 70 lipa, odnosno da taj iznos, koji je zbog zaštite okoliša obveza distributera naftom, Ministarstvo financija izravno vrati prijevoznicima kroz subvenciju za svaku prodanu litru dizela. Prijevoznički dizel ne mora biti „obojen“ niti zahtijevati dodatne napore za naftne distributere, dovoljno je da ga Ministarstvo financija kreira kroz administrativnu mjeru povrata 70 lipa po litri prodanog goriva.

3. Hitno potpisivanje ugovora o javnoj usluzi sa županijama – dosad su samo dvije županije potpisale ugovor o javnoj usluzi pa već drugu godinu zaredom propada 480 milijuna kuna kojih je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture predvidjelo za tu stavku. Podsjećamo kako u susjednoj Sloveniji autobusni prijevoznici imaju takve ugovore koji uključuju i tzv. dizel klauzulu zbog čega u toj zemlji nema značajnih povećanja cijena karata za putnike, niti sloma cjelokupnog sektora. Nedopustivo je da cijene goriva rastu, vozači odlaze u inozemstvo, a županije i dalje ne povlače novac za normalno funkcioniranje javne usluge autobusnog prijevoza.

4. Nastavak mjera za očuvanje radnih mjesta – prijevoznici koji se bave i javnim linijskim i povremenim prijevozom putnika su zbog cjelokupne situacije oko pandemije imali pravo na naknadu za očuvanje radnih mjesta. Mjere su donesene još za veljaču, ali se moraju produžiti i nastaviti barem do ljeta i početka turističke sezone.

Komentirajući prijedlog mjera Udruge autobusnih prijevoznika, predsjednik uprave Čazmatransa Damir Pavlović istaknuo je kako govori uime svih najvećih domaćih autobusnih prijevoznika koji zapošljavaju preko 8.000 radnika te imaju tisuće autobusa, a čije je funkcioniranje rastom cijena goriva dovedeno u pitanje.

“Zbog rasta cijena goriva autobus građanima postaje jedini priuštiv način prijevoza do posla, škole ili bolnice. Želimo biti partneri državi, a našim putnicima ne dizati cijene karata, ali isto tako zahtijevamo i provođenje ovih četiriju mjera. Naime, bez odlučnije reakcije države autobusni prijevoznici će propasti, a građani ostati bez jedine alternative sad već preskupom putovanju automobilom”, rekao je Pavlović.

Izvanredne okolnosti na tržištu komentirao je i Dražen Divjak, generalni direktor Arrive za Hrvatsku, koji je istaknuo kako sektor, nažalost, bez konkretnih mjera neće moći normalno funkcionirati.

“Želimo aktivan dijalog s Vladom HR jer svi moraju biti svjesni da se nacionalni sustav javnog prijevoza, ako sad dopustimo njegovu propast, više neće moći oporaviti. To je osobito bitno u kontekstu mogućih nestašica goriva jer su autobusi i javna funkcija koju obavljaju jedino jamstvo mobilnosti građana te normalnog funkcioniranja društva”, zaključio je Divjak.