GONG OBJAVIO: Više od polovice troškova kampanje plaćeno iz zasad nepoznatih izvora

Od ukupno 6,7 milijuna kuna uloženih u predsjedničku kampanju, samo je 2,8 milijuna pokriveno donacijama.

U preliminarnim izvješćima još nema prijavljenih vlastitih sredstava niti donacija stranaka prema njihovim kandidatima/kinjama, stoji u priopćenju GONG-a koje prenosimo u cijelosti:

Donatori Kolinde Grabar-Kitarović su najbrojniji, oni Zorana Milanovića najizdašniji, a najizdašniji donator do sad je Index.hr koji je Dariu Juričanu donirao maksimalnih 200.000 kn svojeg oglasnog prostora. Osim izdašnim popustima, mediji se do sada nisu uključivali u političke kampanje i kao službeni donatori.

Najveću razliku donacija i troškova ima Miroslav Škoro, 1,9 milijuna kuna, koji je taj minus prema vlastitim izjavama pokrio iz vlastitih sredstava, mada u izvještaju još to ne navodi. Razliku troškova i donacija od 1,2 milijuna kuna u kampanji aktualne predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović najvjerojatnije je pokrio HDZ, no za tu potvrdu moramo pričekati finalno izvješće nakon izbora.

Podsjetimo da prema novom Zakonu o financiranju političke promidžbe stranke nemaju limite za transfere prema kandidatima i kandidatkinjama niti moraju prikazati izvore svojih financija. Ako je stranka, primjerice, uzela kredit za financiranje kampanje kandidata, to ćemo doznati tek u godišnjim izvješćima stranaka.

Kako vlastita sredstva još nije prijavio nijedan kandidat/kinja, trenutno 57% u predsjedničku kampanju uloženog novca dolazi iz nepoznatih izvora.

Jasno je da je novim Pravilnikom napravljen korak naprijed ka cjelovitijoj slici izbornih kampanja na društvenim mrežama, ali i dalje ima velikog prostora za napredak. Samo je 5 kandidata_kinja uopće prikazalo troškove oglašavanja na društvenim mrežama. Iako su u Facebookovoj Galeriji oglasa vidljivi politički oglasi Kolinde Grabar-Kitarović i Miroslava Škore, na primjer, tih troškova nema u predanim preliminarnim izvještajima.

Dodatno, iako je u novom obrascu izvješća o troškovima izborne promidžbe predviđeno polje za „Naziv društvene mreže“ i sve su se mreže mogle navesti odvojeno, većina je kandidata_kinja mreže bilježila zbirno tako da još nije moguće ustanoviti koliko je novca zasad otišlo kojoj kompaniji i te podatke nije moguće usporediti s podacima objavljenim od strane samih društvenih mreža.

Svi podaci iz preliminarnih financijskih izvještaja o donatorima, troškovima i medijskim popustima u predsjedničkoj kampanji dostupni su u Gongovoj pretraživoj bazi podataka. Interaktivnu vizualizaciju preliminarnih izvještaja pronađite OVDJE.