NAKON NESREĆE U SV. HELENI: Do sada jedino kažnjena liječnica drogiranog vozača
Nakon strašne nesreće u Svetoj Heleni oglasila se Koordinacija hrvatske obiteljske medicine. Predlažu kako bi valjalo uvesti periodične preglede svih vozača, i to za mlađe od 65 godine svakih deset, a za starije od 65 svakih pet godina.
Podsjetimo, 11. srpnja ove godine dogodila se stravična prometna nesreća na naplatnim kućicama u Svetoj Heleni kada je na tročlanu obitelj naletio vozač pod utjecajem droga.
Prošlo je desetak dana i obiteljska liječnica kod koje je krivac nesreće upisan kao pacijent, dobila je nalog za pretres ordinacije. U nalogu je zatražena provjera računala i medicinske dokumentacije pod sumnjom/optužbom da nije prijavila promjenu zdravstvenog stanja svojeg pacijenta, netom otpuštenog s bolničkog liječenja.
U rekordnom roku liječnica je prekršajno kažnjena novčanom kaznom u iznosu od 5000 kuna, priopćila je Koordinacija hrvatske obiteljske medicine. Zakon o sigurnosti prometa motornim vozilima (članak 233., stavak 3.) propisuje sljedeće: „Ako se na liječničkom pregledu ili u tijeku liječenja utvrdi da vozač boluje od bolesti ili ima invalidnost radi koje nije više sposoban sigurno upravljati vozilom, liječnik koji je obavio pregled ili liječio vozača te izabrani liječnik dužan je uz upozorenje bolesniku o tome obavijestiti policijsku upravu ili postaju u kojoj osoba ima prijavljeno prebivalište, odnosno privremeno ili stalno boravište.“
Kada se i što treba prijaviti MUP-u?
Koordinacija ponovno upozorava da zakon ne definira koje su to bolesti i stanja koja je potrebno prijaviti MUP-u radi upućivanja vozača na izvanredni zdravstveni pregled, a za koje se odgovornost prebacuje na liječnika obiteljske medicine koji nije vještak niti je specijalist medicine rada. Teoretski, bilo koja promjena zdravstvenog stanja (alergija, bolovi u kralježnici i zglobovima, dijabetes, sva kardiovaskularna oboljenja, uzimanje različitih lijekova…) može biti shvaćena kao uzrok moguće prometne nesreće, a obiteljski liječnik slijedom toga može postati predmetom istrage, navode.
Podsjećaju da su predlagali izmjene Zakona u skladu s istovjetnim europskim zakonima koji potiču osobnu odgovornost, a liječnicima definiraju točno određene dijagnoze koje moraju prijaviti policiji. ”Unatoč svim našim naporima novi Zakon o sigurnosti cestovnog prometa motornim vozilima, stupio je na snagu 1. kolovoza 2019., a članak 233. koji definira odgovornost liječnika koji iz bilo kojeg razloga nakon pregleda pacijenta nije prijavio MUP-u, ostao je nepromijenjen”, poručuju.
Jedini osuđeni u ovom slučaju je obiteljska liječnica
Nakon rekordno brzog pravosudnog postupka jedini osuđeni u ovom slučaju je obiteljski liječnik! Na konkretnom primjeru pacijenta koji je skrivio strašnu prometnu nesreću u Svetoj Heleni, iako je boravio na bolničkom liječenju, sudac prema ovom Zakonu koji definira odgovornost svih liječnika u sustavu, nije jednako postupio prema bolničkom liječniku, što još jednom dokazuje proizvoljno i nedefinirano tumačenje spornih zakonskih odredbi, upozorava KoHOM.
Kažu da nemaju spoznaju tko je od njihovih pacijenata vozač, pa podsjećaju sve svoje kolege liječnike da još jednom prouče Zakon, svoju prekršajnu i kaznenu odgovornost, te striktno poštuju i sustavno primjenjuju njegove odredbe prijavljujući promjene zdravstvenog stanja svih svojih punoljetnih pacijenata, potencijalnih vozača.
Pacijente mole za razumijevanje
Pacijente su zamolili za razumijevanje jer ih, kažu, država prisiljava da MUP kontinuirano obavještavaju o njihovu zdravstvenom stanju. KoHOM smatra da se ovim gubi povjerenje između liječnika i pacijenata, a upravo je povjerenje ključno za kvalitetno liječenje. Upozoravaju da država mora na druge načine rješavati probleme nesavjesnih vozača – edukacijom građana o ponašanju u prometu, strožim sankcioniranjem prekršitelja prometnih pravila i slično. Poručuju da za neodgovorno ponašanje vozača u prometu ne mogu biti odgovorni samo obiteljski liječnici.
KoHOM smatra da bi bilo potrebno uvesti periodične preglede svih vozača, i to za mlađe od 65 godine svakih deset, a za starije od 65 svakih pet godina. ”Time bi postigli kontinuirani nadzor zdravstvenog stanja vozača i izbjegli prijavljivanje pacijenata od strane obiteljskih liječnika (osim u iznimnim slučajevima)”, kažu u priopćenju.