U POVODU NESREĆE U TISNOM: Vožnju bez vozačke treba tretirati kao teško kazneno djelo – kaže Marušić

željko marušić

Podsjećamo, u strašnoj nesreći pijani Tišnjanin Marko Barić (36) autom je teško ozlijedio dvije žene dok su sjedile na zidiću i slušale glazbeni koncert. Jednoj od njih na žalost je na kraju i amputirana noga.

Određen mu je istražni zatvor zbog opasnosti da opet sjedne za volan, jer Barić nikada nije niti imao vozačku dozvolu.

Ono što je još važnije on je već bio prijavljivan zbog vožnje bez vozačke dozvole.

U svezi s takvim nedjelima oglasio se i naš poznati prometni stručnjak Željko Marušić.

On je pozvao tehničkog premijera Oreškovića da smijeni tehničkog ministra Orepića te pokrene ispitivanje odgovornosti prethodnog, Ranka Ostojića.

Njegov komentar prenosimo u cijelosti:

“Budući nitko u više od dva dana javno nije demantirao šokantnu izjavu lokalnog policajca: “Samo ja sam mu napisao barem 40 prijava zbog vožnje bez vozačke, ali on uvijek nastavlja voziti”, pozivam tehničkog premijera Oreškovića da smijeni tehničkog ministra Orepića te pokrene ispitivanje odgovornosti prethodnog, Ostojića.

To pokazuje da u dijelu sustava MUP-a vlada velika neorganiziranost i neodgovornost, što udara u temelje prometne sigurnosti naših građana. To bi, u organizacijskom i kadrovskom smislu, trebao odmah početi rješavati novi stručni i odgovorni v. d. ministar unutarnjih poslova.

Predlažem da se odmah pokrene osnivanje nevladine “Hrvatske agencije za cestovni promet”; (HACP), podređene isključivo predsjednici RH, kako bi se postavili temeljni i stručni kriteriji organiziranja, vođenja, funkcioniranja i kontroliranja prometnog sustava, koje bi trebali ispunjavati, odnosno provoditi u resornim ministarstvima.

Apeliram na državno vodstvo, ključne političke snage i građane, da se stvore uvjeti kako se na najvišim razinama svih ministarstava, pogotovo najvažnijih, više ne bi kadroviralo mutnim političkim kriterijima i interesima, već isključivo stručnim i moralnim, u korist građana i društva u cjelini.

Uz prethodno, trebalo bi odmah promijeniti zakonske okvire, kako bi se svaka vožnja bez vozačke dozvole tretirala kao teško kazneno djelo, za koje je zapriječena izravna zatvorska kazna od najmanje mjesec dana. Potrebno je uvesti progresivno kazneno procesuiranje najtežih prekršitelja uz mjeru poništenja vozačke dozvole, redovitu pri trećem oduzimanju, i izravnu, u slučajevima ekstremne obijesne vožnje, poput travanjske nesreću u zagrebačkoj Ilici i nedavne u Tisnom.

Paralelno trebalo bi osmisliti paket beneficija vozačima koji stalno i dosljedno poštuju prometne propise, kao poticaj svima. Konkretno, vozačima koji u pet godina nisu napravili niti jedan prometni prekršaj trebalo bi pokriti 50 posto svih troškova registracije vozila, parkiranja i cestarine (vezane za vozača i vozilo), što bi se stupnjevito povećavalo do 100 posto, za deset godina bez prometnog prekršaja. U financiranje te mjere, uz stavku proračuna, trebala bi se uključiti osiguravajuća društva.

Predlažem za nova vozila, koja po standardima Euro-NCAP- a imaju pet zvjezdica za aktivnu i pasivnu sigurnost, smanjenje važeće trošarine za 50 posto, a ako usto imaju sustave autonomnog kočenja, upozorenja napuštanja trake i pospanosti vozača… do 100 posto.

Navedene bi mjere, uz ostalo, trebale stvoriti uvjete da Hrvatska, koja je od 2000., razmjerno BDP-u i broju stanovnika, od svih zemalja EU-a, a i svijeta, najviše uložila u cestovnu infrastrukturu, u sljedećih pet godina uhvati europski prosjek po smrtnosti na cestama. Trenutačni je prosjek na cestama EU-a 51 poginuli na milijun stanovnika, a na hrvatskim 79, dakle 55 posto je veći.”