KREĆE NOVI ZAKON: Mogu li astronomske kazne diciplinirati vozače?!

Na snagu stupa izmijenjeni Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zakon donosi strože kazne, a većina prekršaja naplaćivat će se dvostruko više.

Izvor: Media servis

Prvi puta policija će moći oduzeti i vozilo. No, ostaje pitanje hoće li se izmijenjenim zakonom uistinu smanjiti crna statistika na hrvatskim cestama.

Izmijenjen Zakon o sigurnosti prometa na cestama od sutra je na snazi. Podsjetimo koje novosti Zakon donosi. Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović:

“Kojima se znatno povećavaju novčane kazne, propisuje minimalno trajanje zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom te propisuju i povećavaju negativni prekršajni bodovi za osam najtežih prometnih prekršaja kao što su vožnja u suprotnom ili zabranjenom smjeru, prekoračenje dozvoljene brzine, namjeran prolazak kroz crveno, vožnja pod utjecajem alkohola”.

Dakle, za one koji koriste mobitel u vožnji i primjerice ne koriste pojas, kazna je povećana s dosadašnjih 500 na 1000 kuna. Odbijanje testiranja na drogu i alkohol te vožnja pod utjecajem alkohola iznad 1,5 promila ili pak vožnja pod utjecajem droge, također spada pod teže prekršaje, pa je kazna povećana sa 10 na 20 tisuća kuna. Upravo su alkohol, brzina, pojas i mobitel u prometu prošle godine odnijeli 317 života.

Prometni stručnjak Željko Marušić za Media servis kaže kako ove izmjene neće dati dovoljno efekta, ako se ne poveća svijest kažnjavanja.

“Učinkovitija je kazna od 500 kuna koja se naplati, nego od 5000 kuna koja se neće naplatiti, jer na taj način efekti na edukaciju vozača i povećanje prometne kulture neće biti dovoljno dobri. Nisu naše kazne bitno niže nego u okruženju, ali je bitno niža izvijesnost kažnjavanja i zbog toga naši vozači kada stignu u Sloveniju ponašaju se prometno kulturnije”, poručuje Marušić.

Vozačima koji su najmanje dva puta pravomoćno kažnjeni u razdoblju od tri godine, sljedećim prekršajem, privremeno će se oduzimat vozilo. Tu odluku, Marušić smatra nužnom i dobrodošlom.

“Vozilo se mora oduzimati neovisno o tome tko je vlasnik. Ako se vozilo oduzme, onda neka vlasnik to potražuje kroz pravosudni sustav. Time će se povećati odgovornost vlasnika vozila, koja je danas na niskoj razini”, kaže Marušić.

U sustav se moraju ugraditi mjere i sredstva koja su se već dokazala u razvijenim zemljama, a to su prvenstveno radarske kamere, zaključuje Marušić.

“Ako u Londonu idete na posao, snimit će vas najmanje trideset kamera, dakle nema šanse u Londonu napraviti prekršaj, a da ne budete kažnjeni. Apsurd je da imamo stotine kamera na našim raskrižjima u gradovima, tunelima, autocestama koje bilježe prekršaje, ali one nisu uvedene u pravosudni sustav, njihove snimke izmjere nisu dokaz na sudu i one su praktički beskorisne”, zaključuje Marušić.