GORAN MILIĆ: BRODOGRADNJA – Moje iskustvo iz brodogradilišta Hyundai u južnoj Koreji

Ilustracija
Ilustracija

Već dugo je u Hrvatskoj tema brodogradnja i brodogradilišta koja propadaju, iako je u njih godinama “bačen” veliki novac, a ovih dana tema su štrajkovi u Uljaniku i 3. Maju, a prosvjednici dolaze u ponedjeljak, 27. kolovoza i u Zagreb, pred Vladu.

Naš legendarno novinar, svjetski putnik, Goran Milić na Facebooku je objavio vrlo zanimljivo sjećanje na uspješno brodogradilište u Južnoj Koreji. Možemo li iz svega nešto naučiti?

Ovo je njegova objava:

BRODOGRADNJA?
Moje iskustvo iz brodogradilišta Hyundai u južnoj Koreji iz 2009-te.
U škveru radi 40.000 ljudi.
U 8.00 svi su na svojim radnim mjestima.

Varilac sa srednjom tehničkom školom i šest mjeseci dopunskog, specijaliziranog školovanja ima plaću od 4.100 dolara US.
Inženjer ima između 7 i 8.000 dolara.
Predsjednik uprave ima 10.000

Svaki uposlenik, kao samac, ima pravo na jednosoban, namješten stan od 40m2 u zgradi koja je vlasništvo Hyundaija. Plaća najam u visini od 30 dolara mjesečno + režije.
Kada osnuje obitelj, može od kompanije kupiti stan od 100m2 za 100.000 dolara na beskamatni kredit.

Zgrade su blizu brodogradilišta, imaju pogled na more, oko njih su teniski i rukometni tereni, parkovi, vrtići.
Obilan ručak se plaća 2-3 dolara.

Vikendi su slobodni i rijetko se radi prekovremeno.

Zaposlenici Hyundaija imaju 20% popusta na automobile ove marke.

Do 1972. godine, južna Koreja nije proizvela nijedan mega brod. Danas, od tri velika brodogradilišta samo Hyundai pravi 100 mega brodova godišnje! Cijela J. Koreja oko 300. Više, vjerojatno, nego Hrvatska u posljednjih 40 godina! Kod nas, kada se potisne jedan veliki brod, dolazi kompletna Vlada na feštu.

Daleke 1968-me, delegacija Južnokorejaca je boravila u Splitu i pitala naše stručnjake kako se prave veliki brodovi. Pitali su i po Švedskoj, Njemačkoj i Nizozemskoj (o strojevima, obradi čelika, organizaciji rada).

I još jedna zanimljivost. Kada izbije kriza, Hyundai stišće kooperante a čuva škver.

Nekoliko hrvatskih stručnjaka radi u Hyundaiju kao savjetnici i eksperti. “Oni nas drže za situacije kada treba improvizirati, kada naručitelj traži nešto posebno… – rekli su mi.

A da im uzvratimo posjet nakon 50 godina i upitamo za organizaciju posla i politiku plaća? Jer, kao što se dokazalo, za improvizaciju smo odavno meštri.

milić, faksimiiii