BLAGDANSKO PRETJERIVANJE: Jedemo previše – kako se spasiti od prepunog stola?

Podijelite članak

jelo, hrana

Tijekom blagdanskih dana velike su šanse da ćemo pretjerati u jelu i piću. Tih dana prednost se daje visokokaloričnoj hrani, kolačima, alkoholu i sličnim “prehrambenim grijesima”.

U prilikama kada nam se servira mnogo dobre hrane i pića (primjerice u vrijeme božićnih i novogodišnjih blagdana), jedemo i pijemo previše, a to može imati svoju cijenu.

Prekomjeran energetski unos koji traje nekoliko dana rezultirat će neminovnim pohranjivanjem suvišnih kalorija u obliku masnog tkiva, porastom tjelesne mase, porastom razine masnoća te šećera u krvi. Ipak je naš organizam precizan mjerni instrument koji svaki višak registrira i “spremi za kasnije”.

8 općih savjeta za prehranu tijekom blagdana

Bez obzira što je posve jasno da neumjerenost u jelu i piću može zadati brojne tegobe, prilično bi radikalno bilo savjetovati susprezanje od blagdanskih poslastica. No, dobro je znati nekoliko trikova pomoću kojih je moguće istodobno uživati i biti umjeren za stolom, piše plivazdravlje.hr.

Ne preskačite doručak! Preskakanjem doručka usporava se metabolizam, a ukupni unos hrane je viši nego u osobe koja doručkuje.

Ne preskačite obroke, optimalan razmak između obroka je 5 sati. Dugotrajno gladovanje vodi ka prejedanju tijekom obroka.

Najbolji međuobroci su voće i povrće! Pokušajte dnevno unijeti 5 porcija voća i povrća dnevno.

Odluka o provođenju redukcijske dijete tijekom blagdana je potpuni promašaj! Vrlo su velike šanse da ćete posustati i pretjerati u jelu i piću. Mudar pristup je smanjenje porcija i odabir veće količine voća, povrća i žitarica.

Izbjegavajte visokokalorična, gazirana i zaslađena bezalkoholna pića. Jedna čaša ovakvog napitka sadrži 80-100 kcal koje se često nazivaju “prazne kalorije” jer ne osiguravaju vrijedne esencijalne nutrijente, a sadrže veliku količinu energije.

Krećite se i budite tjelesno aktivni barem 30 minuta dnevno. Nakon obilnog obroka bolje je zaputiti se u kratku šetnju nego zaspati na kauču.

Ako patite od glavobolja, izbjegavajte prekomjeran unos alkoholnih pića, umjetnog sladila aspartama, čokolade, kofeina, masne hrane i punomasnih mliječnih proizvoda.

Žgaravicu uzrokuje pretjerano konzumiranje čokolade, procesirane, pržene i masne hrane, konzumnog šećera, citrusa, rajčica, te izrazito začinjene hrane, stoga, pokušajte, koliko je to moguće, izbjegavati istu.

TOP LISTA UVOZA: Zašto Hrvatska kupuje vani najviše mesa, kruha i mliječnih proizvoda?! 1

Loša probava i mamurluk – prvi znaci pretjerivanja

Iako gorenavedene posljedice pretjerivanja u jelu i piću mogu biti dugoročne pa zahtijevaju i dugotrajniji tretman, većinu ljudi ipak najviše zanima kako se što prije riješiti prvih i najčešćih posljedica pretjerivanja: loše probave i mamurluka. Loša probava obilježena bolovima ili peckanjem u području ispod prsne kosti česta je popratna pojava blagdanskog prejedanja. Najčešći simptomi loše probave su:

Bol u želucu. Imate osjećaj da se hrana koju ste upravo pojeli vratila iz probavnog sustava da bi Vas kaznila zbog pretjerivanja. “Loša probava” doslovno znači da je nešto loše, ili uopće nije probavljeno.

Nadimanje. Osjećate se puni i tromi, nesposobni za bilo koju radnju osim izležavanja na krevetu, a to je upravo ona radnja koju u ovoj situaciji treba izbjegavati
Mučnina i povraćanje. Osjećaji, odnosno simptomi koji će vam na kraju donijeti i olakšanje.

Najbolji način da izbjegnete nelagodu uzrokovanu lošom probavom je izbjegavanje hrane i količine hrane koja uzrokuje simptome. To je ponekad neizvedivo stoga pokušajte sljedeće taktike kada izbjegavanje nije moguće:

Prestanite pušiti. Loša probava je još jedan nepoželjan učinak pušenja. Ako vam je to preteško, barem pokušajte izbjegavati cigarete neposredno prije jela.

Izbjegavajte naporno vježbanje neposredno nakon obroka, a lagana šetnja može pomoći.

Pokušajte s antacidima. Iako loša probava ne mora biti rezultat prekomjernog lučenja želučane kiseline, mnogima antacidi pomažu.

Pazite koliko pijete. Prekomjeran unos alkohola može poremetiti probavu.

Izbjegavajte protuupalne lijekove, primjerice ibruprofen ili acetilsalicilnu kiselinu, budući da mogu nadražiti već osjetljivu sluznicu želuca.

U slučaju da vaše probavne smetnje postanu kronične ili vam počinju ometati svakodnevni život, posjetite liječnika. Ponekad je loša probava rezultat nekih funkcionalnih problema Vašeg probavnog sustava, a u tom slučaju postoji čitav spektar lijekova koji vam mogu olakšati smetnje.

U prehranu bi svakako trebali uključiti papaju i ananas ili dodatke prehrani na bazi ovih namirnica, jer sadrže enzime (papain i bromelin) koji potiču probavu, kao i fermentirane mliječne proizvode sa živim staničnim kulturama koji će obogatiti crijevnu mikrofloru, važan čimbenik dobre probave.

Neki liječnici i nutricionisti upozoravaju na važnost pravilne kombinacije namirnica. Proteini i ugljikohidrati su kombinacija koju treba izbjegavati, te se prema ovoj teoriji hrana koja sadrži šećere i škrob ne bi trebala konzumirati istovremeno s proteinima. Ipak, neće nam se dogoditi ništa strašno ako se ugljikohidrati i proteini nađu zajedno u blagdanskom tanjuru.

Komentiraj